Norelco Oy:n laatukäsikirjan päivitys ISO 9001:2015 -standardin mukaiseksi
Hämäläinen, Ville (2019)
Hämäläinen, Ville
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904235735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904235735
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli päivittää toimeksiantaja yrityksen laatukäsikirja vastaamaan uusinta ISO 9001:2015 -standardia sekä tutkia, onko yrityksen toiminnassa jotakin puutteita standardin vaatimuksiin nähden.
Laatukäsikirjan tekeminen toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa aiheesta oli tarkoitus kerätä mahdollisimman tarkkaa tietoa ja luoda sen perusteella johtopäätöksiä. Työ lähti liikkeelle siihen liittyvään sanastoon sekä teoriaan tutustumisella. Aluksi käytiin läpi laajemmin laadun käsitettä sekä sen ympärille liittyviä asioita. Tämän jälkeen aiheen ymmärtämistä jatkettiin tutustumalla laatujohtamiseen, laadunhallintajärjestelmiin sekä ISO 9001:2015 -standardin vaatimuksiin.
Kun aiheeseen liittyvään teoriaan oli tutustuttu, voitiin sen jälkeen tutustua yrityksen laadunhallintaan sekä käytössä olevaan laatukäsikirjaan. Aiheeseen perehtymisen pohjalta suoritettiin haastattelu, joista saatiin kuva yrityksen laatuun liittyvistä toiminnoista. Haastattelun pohjalta pystyttiin aloittamaan laatukäsikirjan kirjoittaminen. Tarkennuksia kysyttiin aina tarvittaessa yrityksestä epäselviin asioihin.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi laatukäsikirja, jota yritys voi käyttää omassa toiminnassaan perehdytyksen apuvälineenä sekä yleisenä ohjeistuksena laatutoiminnasta. Käsikirjan avulla voidaan myös osoittaa yrityksen asiakkaille, miten yritys hoitaa omaa laatutoimintaansa. Työn toisena tuotoksena saatiin käsitys siitä, missä asioissa yrityksellä olisi vielä kehitettävää ISO 9001:2015 -standardin vaatimuksiin nähden. Näitä asioita kehittämällä yritys voisi varmistua, että se täyttää varmasti kaikki standardin vaatimukset.
Laatukäsikirjan tekeminen toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa aiheesta oli tarkoitus kerätä mahdollisimman tarkkaa tietoa ja luoda sen perusteella johtopäätöksiä. Työ lähti liikkeelle siihen liittyvään sanastoon sekä teoriaan tutustumisella. Aluksi käytiin läpi laajemmin laadun käsitettä sekä sen ympärille liittyviä asioita. Tämän jälkeen aiheen ymmärtämistä jatkettiin tutustumalla laatujohtamiseen, laadunhallintajärjestelmiin sekä ISO 9001:2015 -standardin vaatimuksiin.
Kun aiheeseen liittyvään teoriaan oli tutustuttu, voitiin sen jälkeen tutustua yrityksen laadunhallintaan sekä käytössä olevaan laatukäsikirjaan. Aiheeseen perehtymisen pohjalta suoritettiin haastattelu, joista saatiin kuva yrityksen laatuun liittyvistä toiminnoista. Haastattelun pohjalta pystyttiin aloittamaan laatukäsikirjan kirjoittaminen. Tarkennuksia kysyttiin aina tarvittaessa yrityksestä epäselviin asioihin.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi laatukäsikirja, jota yritys voi käyttää omassa toiminnassaan perehdytyksen apuvälineenä sekä yleisenä ohjeistuksena laatutoiminnasta. Käsikirjan avulla voidaan myös osoittaa yrityksen asiakkaille, miten yritys hoitaa omaa laatutoimintaansa. Työn toisena tuotoksena saatiin käsitys siitä, missä asioissa yrityksellä olisi vielä kehitettävää ISO 9001:2015 -standardin vaatimuksiin nähden. Näitä asioita kehittämällä yritys voisi varmistua, että se täyttää varmasti kaikki standardin vaatimukset.