Private label -tuotekatalogin kehittäminen : Case: Pure Waste Textiles Oy
Ronkainen, Heidi (2019)
Ronkainen, Heidi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245843
Tiivistelmä
Tuotekatalogi on tärkeä informaatioväylä Pure Waste Textilesin ja heidän private label -asiakkaiden välillä. Katalogin tulisi tarjota yritysasiakkaille mahdollisimman paljon tietoa tarjotusta tuotevalikoimasta ja palveluista selkeästi esitettynä. Opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena on määrittää informatiivisen vaatetusalan tuotekatalogin pääpiirteet uusien private label -asiakkaiden näkökulmasta. Aihetta käsitellään sekä yritysasiakkaiden, että visuaalisen viestinnän näkökulmasta.
Työn teoreettinen viitekehys pohjautuu alan ammattikirjallisuuteen sekä valikoituihin verkkolähteisiin. Osuudessa perehdytään suunnittelijan visuaalisen viestinnän keinoihin ja lainalaisuuksiin tiedon välitykselle. Teoriaan on yhdistetty asiantuntijahaastattelussa esiin nousseita huomioita liittyen nykyisen private label -katalogin visuaalisuuteen ja tiedon selkeään esittämiseen. Visuaalisen viestinnän tutkimustuloksista merkittävimmäksi nousi käyttöympäristön vaikutus ja sen huomioiminen katalogin taitossa sekä sisällön suunnittelussa.
Työn käsittelyosa perustuu tutkimusaineistoon, joka pohjautuu vaatetusalan asiantuntijoille tehtyyn ryhmähaastatteluun. Osioissa on selvitetty ne osatekijät, jotka vaikuttavat tuotekatalogin informatiivisuuteen ja käytettävyyteen yritysasiakkaan näkökulmasta. Merkittävimmäksi tutkimustulokseksi yritysasiakkaan näkökulmasta nousi tekstisisällön tiivis esittäminen. Katalogin tulisi antaa yritysasiakkaille tietoja riittävällä tarkkuudella, mutta myös tarjota lisäinformaatiota, mikäli asiakas kokee tiedon tarpeelliseksi.
Tapaustutkimuksen tuloksena yhteistyöyritys saa käyttöönsä työkalun tuotekatalogin kehittämiseksi, jonka avulla katalogi palvelisi private label -asiakkaita mahdollisimman informatiivisesti sekä helppokäyttöisesti. Työn teoreettista osuutta voidaan käyttää myös kattavana tietopakettina vaatetusalan tuotekatalogia suunniteltaessa. Lisäksi teoriaosuus antaa näkökulmia erityisesti vaatetusalaa opiskeleville, mutta myös jo alalla työskenteleville henkilöille, jotka ovat tekemisissä tiedon jäsentelyn ja visuaalisen esittämisen parissa.
Työn teoreettinen viitekehys pohjautuu alan ammattikirjallisuuteen sekä valikoituihin verkkolähteisiin. Osuudessa perehdytään suunnittelijan visuaalisen viestinnän keinoihin ja lainalaisuuksiin tiedon välitykselle. Teoriaan on yhdistetty asiantuntijahaastattelussa esiin nousseita huomioita liittyen nykyisen private label -katalogin visuaalisuuteen ja tiedon selkeään esittämiseen. Visuaalisen viestinnän tutkimustuloksista merkittävimmäksi nousi käyttöympäristön vaikutus ja sen huomioiminen katalogin taitossa sekä sisällön suunnittelussa.
Työn käsittelyosa perustuu tutkimusaineistoon, joka pohjautuu vaatetusalan asiantuntijoille tehtyyn ryhmähaastatteluun. Osioissa on selvitetty ne osatekijät, jotka vaikuttavat tuotekatalogin informatiivisuuteen ja käytettävyyteen yritysasiakkaan näkökulmasta. Merkittävimmäksi tutkimustulokseksi yritysasiakkaan näkökulmasta nousi tekstisisällön tiivis esittäminen. Katalogin tulisi antaa yritysasiakkaille tietoja riittävällä tarkkuudella, mutta myös tarjota lisäinformaatiota, mikäli asiakas kokee tiedon tarpeelliseksi.
Tapaustutkimuksen tuloksena yhteistyöyritys saa käyttöönsä työkalun tuotekatalogin kehittämiseksi, jonka avulla katalogi palvelisi private label -asiakkaita mahdollisimman informatiivisesti sekä helppokäyttöisesti. Työn teoreettista osuutta voidaan käyttää myös kattavana tietopakettina vaatetusalan tuotekatalogia suunniteltaessa. Lisäksi teoriaosuus antaa näkökulmia erityisesti vaatetusalaa opiskeleville, mutta myös jo alalla työskenteleville henkilöille, jotka ovat tekemisissä tiedon jäsentelyn ja visuaalisen esittämisen parissa.