Konseptitunnin luominen : kuntotanssitunti Dancetym
Säkkinen, Jenni (2019)
Säkkinen, Jenni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904255940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904255940
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli luoda punainen lanka ja sisältö kuntotanssitunti Dancetymille. Tavoitteena oli kirkastaa jo olemassa olevan kuntotanssitunnin strategiaa ja tehdä tunnista toimiva konsepti työelämään.
Tietoperustassa otin selvää tanssin historiasta, sen muodoista ja teoriasta. Sain tästä tarkkaa tietoa ja sisältöä konseptille. Teoria kuntoilusta ja tanssin vaikutuksista ihmiseen tutki syitä tanssillisen liikunnan tarpeesta. Avasin käsitettä konsepti, jotta saisin tietoa sen rakentamisesta. Otin selvää maailmanlaajuisesta ryhmäliikunnan konsepteja luovasta Les Mills -yrityksestä niin teoriassa kuin käytännössä. Havainnot yrityksen koulutuksista Bodyjam ja Barre toivat myös lisätietoa sen toimintatavoista. Lisäksi havainnot ja kokemukset Dancetymin historiasta toivat tietopohjaa tutkimuksen tekoon. Kysely asiakkaille sekä haastattelu kuntotanssitunnin kouluttajan kanssa olivat myös tutkimusta rakentavia menetelmiä.
Työn lopputuloksena muodostui kuntotanssituntikonsepti Dancetym. Valmis konsepti tuo perustellusti esiin tunnin tarkoituksen ja strategian. Se motivoi ohjaajaa kokoamaan tuntia ja helpottaa tunnin suunnittelutyötä tulevaisuudessa. Konseptin avulla Dancetym voi kehittyä edelleen matalan kynnyksen kuntotanssituntina, joka korostaa showtanssin elementtejä. Tarkasti haetut liikemateriaalit tanssin maailmasta ovat myös apuna kenelle tahansa tanssin ammattilaiselle muistuttamaan tanssitunnin osa-alueista ja teoriasta.
Tästä eteenpäin voin edelleen tutkia tanssin soveltamisesta työelämään. Minua kiinnostaa syventää tutkimuksestani saamieni raaka-aineiden pilkkomista eriyttäen ne motoriseen ja tanssilliseen liikemateriaaliin. Musiikin valinta ja käyttö jää myös tulevalle suunnittelulle konseptin suhteen. Lisäksi haluan oppia lisää eri ikäisten ihmisten fysiikasta ja kuntoilusta tanssin alalla. Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin lisääminen ja mahdollistaminen tanssillisen liikunnan kautta on tutkimuksen tärkeä tulos. The aim of this thesis was to create a fitness dance concept for Dancetym. The aim was to clarify the strategy of an existing fitness dance lesson and make it work in working life.
The history of dance, its forms and theory were studied for this thesis. In this way, accurate information and content for this concept were gathered. The theory of fitness and the effects on dancing on humans explored the reasons for the need for fitness dance.
The idea of concept was opened in order to get information about its construction as well as Les Mills, a global group exercise concept both in theory and in practice. The findings of its concepts, Bodyjam and Barre, also provided additional information on its practices. The observations and experiences of the history of Dancetym provided the information base for the study. A questionnaire to clients and an interview with a fitness dance lesson trainer were also included in the study.
The result of the thesis was a fitness dance concept, Dancetym. The final concept brings out the purpose and strategy of the lesson. It motivates the instructor to assemble the contents of the lesson in the future. With the help of the concept, Dancetym can continue to develop into low-threshold fitness dance lesson which emphasizes the elements of show dance. The materials, theory of dance and listed movement materials, can be useful to any dance professional in planning a dance lesson.
In the future, I may continue to apply dance to working life. I am interested in dividing the raw materials obtained in this study into motor and dancing motion materials. Choosing and using music will also be a future concept. In addition, I want to learn more about the physics and fitness of people in different ages in the field of dance. Enhancing and enabling global well-being through dance sports is an important result of the study.
Tietoperustassa otin selvää tanssin historiasta, sen muodoista ja teoriasta. Sain tästä tarkkaa tietoa ja sisältöä konseptille. Teoria kuntoilusta ja tanssin vaikutuksista ihmiseen tutki syitä tanssillisen liikunnan tarpeesta. Avasin käsitettä konsepti, jotta saisin tietoa sen rakentamisesta. Otin selvää maailmanlaajuisesta ryhmäliikunnan konsepteja luovasta Les Mills -yrityksestä niin teoriassa kuin käytännössä. Havainnot yrityksen koulutuksista Bodyjam ja Barre toivat myös lisätietoa sen toimintatavoista. Lisäksi havainnot ja kokemukset Dancetymin historiasta toivat tietopohjaa tutkimuksen tekoon. Kysely asiakkaille sekä haastattelu kuntotanssitunnin kouluttajan kanssa olivat myös tutkimusta rakentavia menetelmiä.
Työn lopputuloksena muodostui kuntotanssituntikonsepti Dancetym. Valmis konsepti tuo perustellusti esiin tunnin tarkoituksen ja strategian. Se motivoi ohjaajaa kokoamaan tuntia ja helpottaa tunnin suunnittelutyötä tulevaisuudessa. Konseptin avulla Dancetym voi kehittyä edelleen matalan kynnyksen kuntotanssituntina, joka korostaa showtanssin elementtejä. Tarkasti haetut liikemateriaalit tanssin maailmasta ovat myös apuna kenelle tahansa tanssin ammattilaiselle muistuttamaan tanssitunnin osa-alueista ja teoriasta.
Tästä eteenpäin voin edelleen tutkia tanssin soveltamisesta työelämään. Minua kiinnostaa syventää tutkimuksestani saamieni raaka-aineiden pilkkomista eriyttäen ne motoriseen ja tanssilliseen liikemateriaaliin. Musiikin valinta ja käyttö jää myös tulevalle suunnittelulle konseptin suhteen. Lisäksi haluan oppia lisää eri ikäisten ihmisten fysiikasta ja kuntoilusta tanssin alalla. Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin lisääminen ja mahdollistaminen tanssillisen liikunnan kautta on tutkimuksen tärkeä tulos.
The history of dance, its forms and theory were studied for this thesis. In this way, accurate information and content for this concept were gathered. The theory of fitness and the effects on dancing on humans explored the reasons for the need for fitness dance.
The idea of concept was opened in order to get information about its construction as well as Les Mills, a global group exercise concept both in theory and in practice. The findings of its concepts, Bodyjam and Barre, also provided additional information on its practices. The observations and experiences of the history of Dancetym provided the information base for the study. A questionnaire to clients and an interview with a fitness dance lesson trainer were also included in the study.
The result of the thesis was a fitness dance concept, Dancetym. The final concept brings out the purpose and strategy of the lesson. It motivates the instructor to assemble the contents of the lesson in the future. With the help of the concept, Dancetym can continue to develop into low-threshold fitness dance lesson which emphasizes the elements of show dance. The materials, theory of dance and listed movement materials, can be useful to any dance professional in planning a dance lesson.
In the future, I may continue to apply dance to working life. I am interested in dividing the raw materials obtained in this study into motor and dancing motion materials. Choosing and using music will also be a future concept. In addition, I want to learn more about the physics and fitness of people in different ages in the field of dance. Enhancing and enabling global well-being through dance sports is an important result of the study.