Toimittaja brändinä : erottuvuuden etu työmarkkinoilla
Melajoki, Tommi (2010)
Melajoki, Tommi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061712326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061712326
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä on pyritty selvittämään, voiko aloitteleva toimittaja parantaa työllistymismahdollisuuksiaan pyrkimällä tekemään itsestään toimittajabrändin.
Suurin osa tutkielman tiedoista on kerätty suomalaisista viestinnän alan ammattilehdistä kuluneelta kolmen vuoden ajalta sekä yhdysvaltalaisista brändijournalismia koskevista verkkojulkaisuista. Lisäksi tutkielmaan on haastateltu kolmen suomalaisen, nuorille kaupunkilaisille suunnatun aikakauslehden päätoimittajaa heidän avustajien rekrytointikriteereistä sekä heidän näkemyksistään koskien brändijournalismia. Tarkastellut aikakauslehdet ovat Basso, City ja Ylioppilaslehti.
Sekä haastattelujen että kirjallisuuslähteiden perusteella voidaan päätellä toimittajan persoonallisen tyylin ja laajan asiantuntemuksen, yhdistettynä korostettuun näkyvyyteen verkossa toimivan tämän eduksi ankarasti kilpailulla viestinnän alalla.
Opinnäytetyötä ei ole tehty yhteydessä tarkasteltuihin aikakauslehtiin, vaan itsenäisesti ja riippumattomasti. Sen tarkoitus on havainnollistaa median muuttuvaa painopistettä pois mediainstituutioista ja kohti itsenäisiä toimijoita.
Suurin osa tutkielman tiedoista on kerätty suomalaisista viestinnän alan ammattilehdistä kuluneelta kolmen vuoden ajalta sekä yhdysvaltalaisista brändijournalismia koskevista verkkojulkaisuista. Lisäksi tutkielmaan on haastateltu kolmen suomalaisen, nuorille kaupunkilaisille suunnatun aikakauslehden päätoimittajaa heidän avustajien rekrytointikriteereistä sekä heidän näkemyksistään koskien brändijournalismia. Tarkastellut aikakauslehdet ovat Basso, City ja Ylioppilaslehti.
Sekä haastattelujen että kirjallisuuslähteiden perusteella voidaan päätellä toimittajan persoonallisen tyylin ja laajan asiantuntemuksen, yhdistettynä korostettuun näkyvyyteen verkossa toimivan tämän eduksi ankarasti kilpailulla viestinnän alalla.
Opinnäytetyötä ei ole tehty yhteydessä tarkasteltuihin aikakauslehtiin, vaan itsenäisesti ja riippumattomasti. Sen tarkoitus on havainnollistaa median muuttuvaa painopistettä pois mediainstituutioista ja kohti itsenäisiä toimijoita.