Kivijalkaliikkeen tulevaisuus
Paavola, Kim-Erik (2019)
Paavola, Kim-Erik
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904256007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904256007
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia vaasalaisten kuluttajien asiointikäyttäytymistä kivijalkaliikkeissä ja verkkokaupoissa. Tavoitteena oli selvittää, mikä on kivijalka-myymälöiden asema tulevaisuuden kaupankäynnissä, mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajan ostopaikan valintaan ja mitä
asioita asiakas arvostaa asioidessa niin
verkkokaupassa kuin kivijalkamyymälässä?
Tutkimuksen kohderyhmänä ovat vaasalaiset kuluttajat, joille teetettiin e-kyselylomake, joka julkaistiin Julkinen Vaasan Puskaradio Facebook-ryhmässä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää ja tulokset analysoitiin tilastomatemaattisin keinoin.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta osasta, joista ensimmäinen on ostokäyttäytyminen ja siihen liittyvät tekijät. Toisessa teoriaosuudessa käsitellään kilpailukeinoja, siihen liittyvää 4P-mallia
sekä vertaillaan kivijalkamyymälöiden ja verkkokaupan kilpailukeinoja. Viimeinen teoriaosuus on asiakastyytyväisyys, missä kerrotaan miten asiakastyytyväisyys vaikuttaa asiakkaiden käyttäytymiseen, miten sitä voidaan mitata ja millainen on asiakkaiden uskollisuus.
E-kyselylomakkeen vastauksia saatiin odotuksiin nähden kiitettävästi ja kysely
päätettiin sulkea suunniteltua aikaisemmin. Tutkimustuloksia analysoitiin monin eri
menetelmin luotettavuuden parantamiseksi ja voidaan sanoa, että kivijalkaliike on yhä tärkeä osa kaupankäyntiä, mutta verkkokaupan tulo markkinoille on jo vaikuttanut asiakkaiden käyttäytymiseen ja tulee varmasti myös jatkossa siihen vaikuttamaan.
asioita asiakas arvostaa asioidessa niin
verkkokaupassa kuin kivijalkamyymälässä?
Tutkimuksen kohderyhmänä ovat vaasalaiset kuluttajat, joille teetettiin e-kyselylomake, joka julkaistiin Julkinen Vaasan Puskaradio Facebook-ryhmässä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää ja tulokset analysoitiin tilastomatemaattisin keinoin.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta osasta, joista ensimmäinen on ostokäyttäytyminen ja siihen liittyvät tekijät. Toisessa teoriaosuudessa käsitellään kilpailukeinoja, siihen liittyvää 4P-mallia
sekä vertaillaan kivijalkamyymälöiden ja verkkokaupan kilpailukeinoja. Viimeinen teoriaosuus on asiakastyytyväisyys, missä kerrotaan miten asiakastyytyväisyys vaikuttaa asiakkaiden käyttäytymiseen, miten sitä voidaan mitata ja millainen on asiakkaiden uskollisuus.
E-kyselylomakkeen vastauksia saatiin odotuksiin nähden kiitettävästi ja kysely
päätettiin sulkea suunniteltua aikaisemmin. Tutkimustuloksia analysoitiin monin eri
menetelmin luotettavuuden parantamiseksi ja voidaan sanoa, että kivijalkaliike on yhä tärkeä osa kaupankäyntiä, mutta verkkokaupan tulo markkinoille on jo vaikuttanut asiakkaiden käyttäytymiseen ja tulee varmasti myös jatkossa siihen vaikuttamaan.