Yritysanalyysi Kuitu Media Oy
Mäki-Hakola, Antti (2019)
Mäki-Hakola, Antti
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904256010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904256010
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä yritysanalyysi Kuitu Media Oy:sta. Kuitu Media Oy on helsinkiläinen videotuotantoyritys, joka on perustettu vuonna 2009. Yrityksen taloudellista tilaa analysoitiin sekä kannattavuuden, vakavaraisuuden ja maksuvalmiuden tunnuslukujen sekä trendianalyysin avulla. Tämän lisäksi tutkittiin, miten yritys on pärjännyt omalla toimialallaan. Yrityksen toimintaympäristöä on analysoitu SWOT-analyysin avulla.
Opinnäytetyön viitekehyksenä käytettiin ammattikirjallisuutta ja aineistona Kuitu Media Oy:n tilinpäätöstietoja sekä opinnäytetyön tekijän omia havainnointeja.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että Kuitu Media Oy:n tilanne on hyvä niin taloudellisesti kuin toiminnallisesti. Talouden luvut osoittavat yrityksen olevan vakaalla pohjalla, ja varsinkin viimeisin vuosi 2017 on ollut sen paras neljään viimeiseen vuoteen, joka jo itsessään antaa positiivisen vaikutuksen tulevaisuutta silmälläpitäen. Toimiala-analyysinkin perusteella saatujen tietojen mukaan yritys on menestynyt toimialallaan hyvin lukujen ollessa miltei jokaisen tunnusluvun kohdalla yli toimialan mediaanin.
Yrityksen tulevaisuuden mahdollisuudet ovat optimistiset ja jo paremman ja laajemman markkinoinnin avulla se pystyy kasvattamaan liiketoimintaansa. Myös syksyllä todennäköisesti vahvistettava Mtv Oy:n ja Telian välinen yrityskauppa tuo paljon uusia mahdollisuuksia, joita yritys kykenee toivottavasti käyttämään hyväkseen.
Opinnäytetyön viitekehyksenä käytettiin ammattikirjallisuutta ja aineistona Kuitu Media Oy:n tilinpäätöstietoja sekä opinnäytetyön tekijän omia havainnointeja.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että Kuitu Media Oy:n tilanne on hyvä niin taloudellisesti kuin toiminnallisesti. Talouden luvut osoittavat yrityksen olevan vakaalla pohjalla, ja varsinkin viimeisin vuosi 2017 on ollut sen paras neljään viimeiseen vuoteen, joka jo itsessään antaa positiivisen vaikutuksen tulevaisuutta silmälläpitäen. Toimiala-analyysinkin perusteella saatujen tietojen mukaan yritys on menestynyt toimialallaan hyvin lukujen ollessa miltei jokaisen tunnusluvun kohdalla yli toimialan mediaanin.
Yrityksen tulevaisuuden mahdollisuudet ovat optimistiset ja jo paremman ja laajemman markkinoinnin avulla se pystyy kasvattamaan liiketoimintaansa. Myös syksyllä todennäköisesti vahvistettava Mtv Oy:n ja Telian välinen yrityskauppa tuo paljon uusia mahdollisuuksia, joita yritys kykenee toivottavasti käyttämään hyväkseen.