Lihastyö balettiliikkeiden takana: Vaganova-metodin kinesiologinen tarkastelu
Julin, Henna (2019)
Julin, Henna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904266107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904266107
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on lihasten työskentely balettiliikkeiden aikana. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää vaganova-metodin mukaisten balettiliikkeiden taustalla aktivoituvat lihakset sekä koota kerätty tieto suomenkieliseksi kokonaisuudeksi. Lisäksi tavoitteena on lisätä baletin harrastajien sekä opettajien kinesiologista tietämystä.
Tutkimuksen aineistona on käytetty teemahaastatteluista kerättyä tietoa. Haastateltavat ovat kaksi Suomen tanssikentällä pitkään työskennellyttä baletinopettajaa, joilla on omakohtaista kokemusta Venäjän Vaganova-akatemiassa opiskelemisesta, ammattitanssijana toimimisesta sekä opetustyöstä baletin saralla. Haastattelujen tukena käytin aineistona useammista luotettavista lähteistä kokoamaani teoreettista viitekehystä sekä omia kokemuksiani tanssijana ja tanssinopettajana.
Klassisessa baletissa koko keho työskentelee hyvin kokonaisvaltaisesti. Keskivartalon lihakset toimivat kaiken liikkeen lähteenä, ja klassisen baletin liikekielelle ominaisen lonkkien aukikiertämisen mahdollistavat pakaroiden alla sijaitsevat syvät aukikiertäjät. Jalkaterät ojentuvat pääsääntöisesti aina lattiasta irrotessaan, ja käsiä kannatellaan selästä ja lavoista asti. Etenkin käsien asennoissa ja port de bras’ssa korostuu tekniikka, jossa oikeat lihakset tulisi osata aktivoida ja asennolle tai liikkeelle tarpeettomat lihakset osata rentouttaa. Tekniikka koskee kaikkia balettiliikkeitä, mutta käsivarsissa ylimääräinen jännittäminen näkyy ensimmäisenä. Tämä havainto osoittaa sen, kuinka merkittävää lihasten tunnistaminen on tanssijalle.
Vaikkakin käsivarsien lihakset aktivoituvat käsien eri asennoissa, niiden lihastyö ei ole verrattavissa esimerkiksi jalkojen isoihin lihasryhmiin. Reisillä ja säären lihaksilla tanssija ponnistaa korkeisiin hyppyihin ja kannattelee jalkaansa ilmassa. Klassisen baletin yksi tunnetuimmista piirteistä on jalkaterät. Jalkaterien lihakset työskentelevät jo pelkästään seisoma-asennossa ja nilkka ojentuu plantaarifleksioon aina lattiasta irrotessaan.
Opinnäytetyöni toimii opettajan opetustyön tukena sekä tietolähteenä harrastajalle. This thesis dealt with muscle work behind classical ballet movements. The aim of the study was to get knowledge of Vaganova method, which is one of the six well-known ballet methods. The aim was to find the muscles activated during specific ballet movements. Another objective was to create a Finnish ensemble about the topic, because there is not one at the moment. Furhermore, an aim was to share knowledge about ballet kinesiology to other ballet teachers and students as well.
Theme interviews were used in order to collect study material as well as many written sources were used. Two professionals, who have both studied at Vaganova Academy in Russia and danced as professional ballet dancers and have taught ballet many decades, were interviewed.
Classical ballet is a comprehensive dance style. Centre muscles work intensively and they are the foundation for every movement. Turnout muscles which are natural for ballet movements are activated from gluteus maximus and six smaller deep turnout muscles under it. Feet are pointed every time they leave the floor and arms are held in different positions from the back and scapulas. Especially while doing arm positions or port de bras, you need to find the balance between contracting and relaxing muscles. This discovery shows how important it is for a dancer to know kinesiology.
Even though arm muscles are activated while holding the arms in different positions and using them with force, the muscle activation is nothing compared to leg muscles. This study is a theory bank for ballet teachers and dancers.
Tutkimuksen aineistona on käytetty teemahaastatteluista kerättyä tietoa. Haastateltavat ovat kaksi Suomen tanssikentällä pitkään työskennellyttä baletinopettajaa, joilla on omakohtaista kokemusta Venäjän Vaganova-akatemiassa opiskelemisesta, ammattitanssijana toimimisesta sekä opetustyöstä baletin saralla. Haastattelujen tukena käytin aineistona useammista luotettavista lähteistä kokoamaani teoreettista viitekehystä sekä omia kokemuksiani tanssijana ja tanssinopettajana.
Klassisessa baletissa koko keho työskentelee hyvin kokonaisvaltaisesti. Keskivartalon lihakset toimivat kaiken liikkeen lähteenä, ja klassisen baletin liikekielelle ominaisen lonkkien aukikiertämisen mahdollistavat pakaroiden alla sijaitsevat syvät aukikiertäjät. Jalkaterät ojentuvat pääsääntöisesti aina lattiasta irrotessaan, ja käsiä kannatellaan selästä ja lavoista asti. Etenkin käsien asennoissa ja port de bras’ssa korostuu tekniikka, jossa oikeat lihakset tulisi osata aktivoida ja asennolle tai liikkeelle tarpeettomat lihakset osata rentouttaa. Tekniikka koskee kaikkia balettiliikkeitä, mutta käsivarsissa ylimääräinen jännittäminen näkyy ensimmäisenä. Tämä havainto osoittaa sen, kuinka merkittävää lihasten tunnistaminen on tanssijalle.
Vaikkakin käsivarsien lihakset aktivoituvat käsien eri asennoissa, niiden lihastyö ei ole verrattavissa esimerkiksi jalkojen isoihin lihasryhmiin. Reisillä ja säären lihaksilla tanssija ponnistaa korkeisiin hyppyihin ja kannattelee jalkaansa ilmassa. Klassisen baletin yksi tunnetuimmista piirteistä on jalkaterät. Jalkaterien lihakset työskentelevät jo pelkästään seisoma-asennossa ja nilkka ojentuu plantaarifleksioon aina lattiasta irrotessaan.
Opinnäytetyöni toimii opettajan opetustyön tukena sekä tietolähteenä harrastajalle.
Theme interviews were used in order to collect study material as well as many written sources were used. Two professionals, who have both studied at Vaganova Academy in Russia and danced as professional ballet dancers and have taught ballet many decades, were interviewed.
Classical ballet is a comprehensive dance style. Centre muscles work intensively and they are the foundation for every movement. Turnout muscles which are natural for ballet movements are activated from gluteus maximus and six smaller deep turnout muscles under it. Feet are pointed every time they leave the floor and arms are held in different positions from the back and scapulas. Especially while doing arm positions or port de bras, you need to find the balance between contracting and relaxing muscles. This discovery shows how important it is for a dancer to know kinesiology.
Even though arm muscles are activated while holding the arms in different positions and using them with force, the muscle activation is nothing compared to leg muscles. This study is a theory bank for ballet teachers and dancers.