Modernia ja tavoitteellista tiimityötä: Case Kehittämistä hallintaan Microsoft Teamsillä
Kejonen, Petri (2019)
Kejonen, Petri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245924
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on luonteeltaan selvitystyö. Tavoitteena oli selvittää Microsoft Teamsin sopivuutta kehittämisen hallinnan apuvälineeksi. Työssä on aukaistu modernia tietotyötä, työn muutosta, tiimityötä, Microsoftin asemaa toimistotyösovellusmarkkinassa, Teamsin roolia työryhmäsovelluksena ja osana Microsoft Office 365 -pilvipalveluita sekä kehittämistoimintaa. Työssä on selvitetty kehittämisen haasteita ja ongelmia kehittämistoiminnalle yleensä sekä erikseen projekteille ja kehittämistehtäville. Haasteista ja ongelmista rakennettiin arviointikriteeristö, jota käytettiin apuna tutkimuskysymykseen vastausta haettaessa. Työssä rakennettiin erilliset työelämälähtöiset projektin ja kehittämistehtävän testitapaukset. Nämä testitapaukset vietiin Microsoft Teams -alustalle samalla tarkastellen haasteita ja ongelmia kunkin testitapauksen osalta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu projektimaisen kehittämistyön haasteiden tutkimisesta erilaisista lähdeaineistoista. Lisäksi opinnäytetyössä hyödynnetään opinnäytetyön tekijän yli 30-vuotista hiljaista tietoa (tacit knowledge) kehittämis- ja projektityöstä ja niiden välineistä ja toimistosovelluksista sekä kuuden kuukauden mittaista Teams-sovelluksen tehokäyttöjaksoa. Saatua kokemus- ja tietopohjaa sekä arviointikriteeristöä reflektoidaan hermeneuttisesti aihepiirin lähdeaineistoon ja testitapausten vientiin Teams-alustalle. Kokemukset, havainnot ja lähdeaineisto ymmärrystä jalostaneena synnyttävät sen laadullisen eli kvalitatiivisen pohjan, jolle opinnäytetyö ja siinä tapahtuva tutkimus, johtopäätökset ja pohdinta rakentuu.
Opinnäytetyöllä tähdätään myös siihen, että opinnäytetyöntekijällä on valmiuksia viedä organisaation kehittämistoiminta Teams-alustalle. Opinnäytetyön liitteenä on aihealueen käyttöönottosuunnitelma kuvitteellisen organisaation ICT-/tietohallintoyksikölle kokeiltavaksi ennen muun organisaation käyttöönoton suunnittelua.
Tehdyn selvitystyön pohjalta Teams soveltuu kehittämisen hallinnan apuvälineeksi. Todellinen hyöty Teamsistä apuvälineenä saadaan kuitenkin vasta sitten kun organisaatiolla on yhteinen kehittämistoiminnan hallintamalli ja ohjeistus sekä avoin ja kehitysmyönteinen toimintakulttuuri.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu projektimaisen kehittämistyön haasteiden tutkimisesta erilaisista lähdeaineistoista. Lisäksi opinnäytetyössä hyödynnetään opinnäytetyön tekijän yli 30-vuotista hiljaista tietoa (tacit knowledge) kehittämis- ja projektityöstä ja niiden välineistä ja toimistosovelluksista sekä kuuden kuukauden mittaista Teams-sovelluksen tehokäyttöjaksoa. Saatua kokemus- ja tietopohjaa sekä arviointikriteeristöä reflektoidaan hermeneuttisesti aihepiirin lähdeaineistoon ja testitapausten vientiin Teams-alustalle. Kokemukset, havainnot ja lähdeaineisto ymmärrystä jalostaneena synnyttävät sen laadullisen eli kvalitatiivisen pohjan, jolle opinnäytetyö ja siinä tapahtuva tutkimus, johtopäätökset ja pohdinta rakentuu.
Opinnäytetyöllä tähdätään myös siihen, että opinnäytetyöntekijällä on valmiuksia viedä organisaation kehittämistoiminta Teams-alustalle. Opinnäytetyön liitteenä on aihealueen käyttöönottosuunnitelma kuvitteellisen organisaation ICT-/tietohallintoyksikölle kokeiltavaksi ennen muun organisaation käyttöönoton suunnittelua.
Tehdyn selvitystyön pohjalta Teams soveltuu kehittämisen hallinnan apuvälineeksi. Todellinen hyöty Teamsistä apuvälineenä saadaan kuitenkin vasta sitten kun organisaatiolla on yhteinen kehittämistoiminnan hallintamalli ja ohjeistus sekä avoin ja kehitysmyönteinen toimintakulttuuri.