Rakennusautomaation AMK-koulutuksen kehittäminen
Stigell, Jani (2019)
Stigell, Jani
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904255965
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904255965
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tavoite oli kehittää Metropolia Ammattikorkeakoulun rakennusautomaation opetusta erityisesti urakoinnin tarpeisiin tuottamalla rakennusautomaatiota ja sen urakointia käsittelevä opintojakso AMK-opiskelijoille. Työ toteutettiin selvittämällä aluksi nykyistä opetustarjontaa Metropoliassa. Lisäksi haastateltiin muutamia alan yritysten asiantuntijoita, joiden avulla pyrittiin kartoittamaan tarpeita ja toiveita opetuksen sisältöön. Opinnäytetyön aikana tutustuttiin nykyään hyvin aiheesta löytyvään kirjallisuutta.
Kyselyn tuloksista havaittiin, että rakennusautomaatioalan yrityksiin työllistyvät insinöörit tarvitsevat lisää tietotaitoa, jotta heidän olisi helpompi aloittaa työskentely rakennusautomaatiota urakoivissa yrityksissä. Tuotettavaa teoriapakettia ja siitä tehtävää AMK-opintojaksoa voidaan hyödyntää tulevissa opetussuunnitelmissa mahdollisuuksien mukaan. Tähän opinnäytetyöhön ja sen tuottamaan kurssiin liittyen toisessa insinöörityössä suunni-teltiin ja toteutettiin laitteisto, jolla opinnäytetyön opintojakson teoriaa voidaan soveltaa laboratorio-olosuhteissa turvallisesti ja oppilaitoskiinteistön käyttäjiä häiritsemättä.
Kyselyn tuloksista havaittiin, että rakennusautomaatioalan yrityksiin työllistyvät insinöörit tarvitsevat lisää tietotaitoa, jotta heidän olisi helpompi aloittaa työskentely rakennusautomaatiota urakoivissa yrityksissä. Tuotettavaa teoriapakettia ja siitä tehtävää AMK-opintojaksoa voidaan hyödyntää tulevissa opetussuunnitelmissa mahdollisuuksien mukaan. Tähän opinnäytetyöhön ja sen tuottamaan kurssiin liittyen toisessa insinöörityössä suunni-teltiin ja toteutettiin laitteisto, jolla opinnäytetyön opintojakson teoriaa voidaan soveltaa laboratorio-olosuhteissa turvallisesti ja oppilaitoskiinteistön käyttäjiä häiritsemättä.