Pankkiasioinnin haasteet ikäihmisillä : Digitalisaatio ja sen vaikutukset pankkipalveluissa
Suomi, Jasmine; Lehtinen, Jonna (2019)
Suomi, Jasmine
Lehtinen, Jonna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904255981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904255981
Tiivistelmä
Digitalisaatio on nyky-yhteiskuntaamme laajasti vaikuttava tekijä. Sen myötä palvelut muuttuvat sähköisiksi ja fyysiset palvelupisteet vähenevät. Terveyspalvelujen ohella myös pankkiasiointi on kasvavaa vauhtia muuttumassa sähköiseen muotoon.
Tämän laadullisen opinnäytetyön tavoite oli selvittää, millaisia haasteita digitalisaation mukanaan tuomat sähköiset pankkipalvelut aiheuttavat ikäihmisille. Tarkastelimme myös sitä, kuinka nämä edellä mainitut muutokset voivat vaikuttaa ikääntyneen toimijuuteen pankkiasioiden hoitamisessa.
Opinnäytetyön aineistona käytimme Ikäteknologiakeskuksen vuonna 2018 ikäihmisille toteuttamaa kyselyä Pankkipalvelut kuuluvat kaikille. Kyselyn tulokset julkaistiin julkiseksi raportiksi DigiAgeTalk 2018-tapahtumassa. Opinnäytetyömme keskittyy kyselylomakkeen kysymykseen, mikä tekee vaikeaksi pankkiasioiden hoitamisen internetissä? Kysymyksen pohjalta löysimme teemoittelemalla 12 eri kategoriaa, joista käsittelimme ikäihmisille nousseita haasteita sähköisissä pankkipalveluissa. Aineistossa oli sekä verkkolomakkeella, että paperilomakkeella kerättyjä vastauksia.
Tuloksista nousi esille monia eri haasteita sähköisten pankkipalveluiden käytössä. Ikääntyneet, jotka vastasivat sähköisellä lomakkeella, kokivat haasteita teknologisten ongelmien, kuten verkkoyhteyden kanssa. Paperilla vastanneille haasteita aiheuttivat kokemattomuus ja tietämättömyys teknologisista laitteista. Toimijuuden heikkenemisen uhka on todellinen, jos sähköisisten palvelujen käytöstä ei suoriuduta itsenäisesti, passivoidutaan ja haetaan apu toisaalta. Valtion saavutettavuusdirektiivi ei tavoita kaikkia kansalaisia nykyisellä mallillaan, vaan osa yhteiskuntaa on vaarassa syrjäytyä digitalisoituvasta yhteiskunnastamme. Ikäihmisiltä yhteinen toive on, että pankkipalveluiden palveluiden kehittämisessä huomioitaisiin myös iäkäs väestö.
Tämän laadullisen opinnäytetyön tavoite oli selvittää, millaisia haasteita digitalisaation mukanaan tuomat sähköiset pankkipalvelut aiheuttavat ikäihmisille. Tarkastelimme myös sitä, kuinka nämä edellä mainitut muutokset voivat vaikuttaa ikääntyneen toimijuuteen pankkiasioiden hoitamisessa.
Opinnäytetyön aineistona käytimme Ikäteknologiakeskuksen vuonna 2018 ikäihmisille toteuttamaa kyselyä Pankkipalvelut kuuluvat kaikille. Kyselyn tulokset julkaistiin julkiseksi raportiksi DigiAgeTalk 2018-tapahtumassa. Opinnäytetyömme keskittyy kyselylomakkeen kysymykseen, mikä tekee vaikeaksi pankkiasioiden hoitamisen internetissä? Kysymyksen pohjalta löysimme teemoittelemalla 12 eri kategoriaa, joista käsittelimme ikäihmisille nousseita haasteita sähköisissä pankkipalveluissa. Aineistossa oli sekä verkkolomakkeella, että paperilomakkeella kerättyjä vastauksia.
Tuloksista nousi esille monia eri haasteita sähköisten pankkipalveluiden käytössä. Ikääntyneet, jotka vastasivat sähköisellä lomakkeella, kokivat haasteita teknologisten ongelmien, kuten verkkoyhteyden kanssa. Paperilla vastanneille haasteita aiheuttivat kokemattomuus ja tietämättömyys teknologisista laitteista. Toimijuuden heikkenemisen uhka on todellinen, jos sähköisisten palvelujen käytöstä ei suoriuduta itsenäisesti, passivoidutaan ja haetaan apu toisaalta. Valtion saavutettavuusdirektiivi ei tavoita kaikkia kansalaisia nykyisellä mallillaan, vaan osa yhteiskuntaa on vaarassa syrjäytyä digitalisoituvasta yhteiskunnastamme. Ikäihmisiltä yhteinen toive on, että pankkipalveluiden palveluiden kehittämisessä huomioitaisiin myös iäkäs väestö.