Oppilashuollon näkemyksiä koulusosionomien työnkuvasta ja vakiintumisen haasteista
Ahonen, Tuulia; Matilainen, Tiia (2019)
Ahonen, Tuulia
Matilainen, Tiia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296302
Tiivistelmä
Koulusosionomien työnkuva on sosionomien sekä kouluissa työskentelevien ammattilaisten keskuudessa melko tuntematon. Sosionomit suorittavat opintoihin kuuluvia harjoitteluita kouluissa siitä huolimatta, että koulusosionomeja ei juurikaan pääkaupunkiseudulla työskentele. Koulussa tehtävän nuorisotyön ja koulun sosiaalityön saralta löytyy paljon kirjallisuutta ja aihe tuntuu olevan paljon tutkittu. Hankkeita on myös toteutettu esimerkiksi Tiimikoulu hanke 2018 ja Uusiutuva koulu ja nuorisotyö hanke 2011- 2013. Hankkeista huolimatta koulusosionomit, eivät ole vakiintuneet koulumaailmaan.
Tämän opinnäytetyön aiheena on oppilashuoltoryhmien näkemys koulusosionomien työnkuvasta ja vakiintumisen haasteista Helsingin kaupungin yläasteille. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millaisena koulusosionomien työ nähdään oppilashuollollisesta näkökulmasta ja mitkä työtehtävät koulusosionomeille nähdään ominaisina. Tarkoituksena on myös selvittää, nähdäänkö koulusosionomien vakiintuminen haasteelliseksi ja mistä syistä.
Tätä opinnäytetyötä varten haastateltiin kolmen eri helsinkiläisen yläasteen oppilashuoltoryhmien jäseniä. Haastatteluihin on osallistunut yhteensä viisi oppilashuollon jäsentä ja haastattelumenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua haastattelua. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimii sosiaalipedagogiikka sekä nuorisokasvatus. Koulusosionomin työn määrittelijänä on käytetty aiempaa tutkimusta koulunuorisotyöstä, sekä koulussa tehtävästä sosiaalityöstä.
Koulusosionomin ydinosaamisena nähdään aineiston perusteella ryhmänohjaus sekä ennaltaehkäisevä työ. Haasteiksi nähtiin resurssien puute sekä työnkuvan määrittelemättömyys. Koulusosionomien työ nähdään tarpeelliseksi, kunhan työnkuva on selkeä ja resurssit riittävät työn toteuttamiseen.
Tämän opinnäytetyön aiheena on oppilashuoltoryhmien näkemys koulusosionomien työnkuvasta ja vakiintumisen haasteista Helsingin kaupungin yläasteille. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millaisena koulusosionomien työ nähdään oppilashuollollisesta näkökulmasta ja mitkä työtehtävät koulusosionomeille nähdään ominaisina. Tarkoituksena on myös selvittää, nähdäänkö koulusosionomien vakiintuminen haasteelliseksi ja mistä syistä.
Tätä opinnäytetyötä varten haastateltiin kolmen eri helsinkiläisen yläasteen oppilashuoltoryhmien jäseniä. Haastatteluihin on osallistunut yhteensä viisi oppilashuollon jäsentä ja haastattelumenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua haastattelua. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimii sosiaalipedagogiikka sekä nuorisokasvatus. Koulusosionomin työn määrittelijänä on käytetty aiempaa tutkimusta koulunuorisotyöstä, sekä koulussa tehtävästä sosiaalityöstä.
Koulusosionomin ydinosaamisena nähdään aineiston perusteella ryhmänohjaus sekä ennaltaehkäisevä työ. Haasteiksi nähtiin resurssien puute sekä työnkuvan määrittelemättömyys. Koulusosionomien työ nähdään tarpeelliseksi, kunhan työnkuva on selkeä ja resurssit riittävät työn toteuttamiseen.