Messenger-chatbot myyntiä edistävänä työkaluna
Puuska, Teemu (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296412
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Facebook-kampanja Messenger- chatbotia hyödyntäen. Facebook-kampanja toteutettiin ruoanlaitto- ja leivontatarvikkeisiin erikoistuneelle verkkokaupalle vuonna 2018 syksyllä. Toimeksiantaja halusi kasvattaa verkkokaupan myyntiä ja löytää uutta kohderyhmää vierailemaan verkkokaupassa. Päätavoitteena kampanjassa oli saada kuluttajat ostamaan tuotteita verkkokaupasta. Pienempiä tavoitteita oli verkkokaupassa vietetty aika, vierailuiden määrä ja sitoutuminen Facebookissa toteutettuun arvontaan.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee Facebookia sosiaalisen median alustana ja yrityksenä sekä ottaa huomioon kuluttajien ja yrityksien näkökulman Facebookista. Teoriaosuudessa perehdytään Messenger-markkinointiin sekä sen eroja verrataan perinteiseen sähköpostimarkkinointiin. Tärkeimpänä osana kampanjaa oli Messenger-chatbot, johon perehdytään teoriaosuudessa syvällisesti. Opinnäytetyössä käydään läpi, kuinka Messenger-chatbotin voi rakentaa ilman koodaustaitoja käyttämällä kolmannen osapuolen tarjoamia palveluita.
Kampanja pohjautui Facebook-arvontaan, jolla pyrittiin herättämään kuluttajien mielenkiinto. Arvontaan pystyi osallistumaan kommentoimalla Facebook-julkaisua ja vastaamalla Messenger-chatbotin lähettämään viestiin vahvistaakseen osallistumisensa. Arvonnan päätyttyä arvottiin voittaja ja lopuille kuluttajille lähetettiin tieto arvonnan päättymisestä ja lohdutuspalkintona alennus verkkokauppaan. Alennus oli voimassa viikonlopun ajan. Kampanja nosti verkkokaupan myyntiä 40 % verrattuna aikaisempiin viikonloppuihin. Tulokset jäivät odotetuista tavoitteista, mutta toimeksiantaja oli erittäin tyytyväinen saatuihin tuloksiin.
Opinnäytetyön lopussa analysoitiin tuloksia tarkemmin, käytiin läpi kampanjaan kohdistunutta kritiikkiä ja perehdyttiin syihin, jotka rajoittivat kampanjan toimivuutta ja joilla olisi voinut tehdä entistä tehokkaampi kampanja.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee Facebookia sosiaalisen median alustana ja yrityksenä sekä ottaa huomioon kuluttajien ja yrityksien näkökulman Facebookista. Teoriaosuudessa perehdytään Messenger-markkinointiin sekä sen eroja verrataan perinteiseen sähköpostimarkkinointiin. Tärkeimpänä osana kampanjaa oli Messenger-chatbot, johon perehdytään teoriaosuudessa syvällisesti. Opinnäytetyössä käydään läpi, kuinka Messenger-chatbotin voi rakentaa ilman koodaustaitoja käyttämällä kolmannen osapuolen tarjoamia palveluita.
Kampanja pohjautui Facebook-arvontaan, jolla pyrittiin herättämään kuluttajien mielenkiinto. Arvontaan pystyi osallistumaan kommentoimalla Facebook-julkaisua ja vastaamalla Messenger-chatbotin lähettämään viestiin vahvistaakseen osallistumisensa. Arvonnan päätyttyä arvottiin voittaja ja lopuille kuluttajille lähetettiin tieto arvonnan päättymisestä ja lohdutuspalkintona alennus verkkokauppaan. Alennus oli voimassa viikonlopun ajan. Kampanja nosti verkkokaupan myyntiä 40 % verrattuna aikaisempiin viikonloppuihin. Tulokset jäivät odotetuista tavoitteista, mutta toimeksiantaja oli erittäin tyytyväinen saatuihin tuloksiin.
Opinnäytetyön lopussa analysoitiin tuloksia tarkemmin, käytiin läpi kampanjaan kohdistunutta kritiikkiä ja perehdyttiin syihin, jotka rajoittivat kampanjan toimivuutta ja joilla olisi voinut tehdä entistä tehokkaampi kampanja.