Animoidun musiikkivideon tuotanto
Nauska, Liisa (2010)
Nauska, Liisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061712315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061712315
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Opinnäyte käsittelee animoidun musiikkivideon tuotantoa. Tuotanto on työssä jaettu kolmeen osaan: esituotantoon, tuotantoon ja jälkituotantoon. Työn tarkoituksena oli oppia hallitsemaan animaation tuotantoa ja sen monia osa-alueita. Pääasiallisena tavoitteena oli toteuttaa 3d-animaatiotekniikalla musiikkivideo, joka olisi yhtenäinen ja toimiva. Lisäksi teknisinä tavoitteina oli oppia perusasioita kasvoanimaatiosta, teksturoinnista sekä riggauksesta.
Työssä selvitetään, mikä musiikkivideo on ja miksi musiikkivideoita tehdään. Lisäksi selvitetään lyhyesti musiikkivideoiden historiaa. Opinnäytteessä kuvaillaan esituotannon dokumentteja: synopsista, moodboard:ia ja storyboard:ia sekä sitä, mihin kyseisiä dokumentteja tarvitaan. Tämän jälkeen selvitetään tuotannon eri vaiheita: mallinnusta, riggausta, skinnausta, teksturointia, valaistusta, animaatiota sekä renderöintiä. Lopuksi käsitellään jälkituotantoa eli editointia sekä niitä videoefektejä, joita musiikkivideossa käytettiin.
Työssä kerrotaan, minkälaisia etuja on polygonimallinnustekniikalla mallinnuksessa. Riggauksen osalta kuvaillaan eroja forward kinematics- ja inverse kinematics-tekniikoiden välillä. Lisäksi työssä selvitetään, miksi hahmojen teksturoinnissa tarvitaan Unwrap UVW-muokkainta. Työssä kerrotaan myös kolmipistevalaistus-tekniikasta, Mental Ray-renderöinnistä sekä kohtaamistani animaation haasteista.
Työn teososa on musiikkivideo, joka on tehty VENE-yhtyeen Lähiössä itketään-musiikkikappaleeseen. Musiikkivideo on tehty mainostamaan ja myymään musiikkia. Opinnäytteen tekijä on tehnyt musiikkivideoon kaiken muun paitsi musiikin: tekijä on käsikirjoittanut, animoinut, ohjannut ja leikannut videon.
Opinnäyte käsittelee animoidun musiikkivideon tuotantoa. Tuotanto on työssä jaettu kolmeen osaan: esituotantoon, tuotantoon ja jälkituotantoon. Työn tarkoituksena oli oppia hallitsemaan animaation tuotantoa ja sen monia osa-alueita. Pääasiallisena tavoitteena oli toteuttaa 3d-animaatiotekniikalla musiikkivideo, joka olisi yhtenäinen ja toimiva. Lisäksi teknisinä tavoitteina oli oppia perusasioita kasvoanimaatiosta, teksturoinnista sekä riggauksesta.
Työssä selvitetään, mikä musiikkivideo on ja miksi musiikkivideoita tehdään. Lisäksi selvitetään lyhyesti musiikkivideoiden historiaa. Opinnäytteessä kuvaillaan esituotannon dokumentteja: synopsista, moodboard:ia ja storyboard:ia sekä sitä, mihin kyseisiä dokumentteja tarvitaan. Tämän jälkeen selvitetään tuotannon eri vaiheita: mallinnusta, riggausta, skinnausta, teksturointia, valaistusta, animaatiota sekä renderöintiä. Lopuksi käsitellään jälkituotantoa eli editointia sekä niitä videoefektejä, joita musiikkivideossa käytettiin.
Työssä kerrotaan, minkälaisia etuja on polygonimallinnustekniikalla mallinnuksessa. Riggauksen osalta kuvaillaan eroja forward kinematics- ja inverse kinematics-tekniikoiden välillä. Lisäksi työssä selvitetään, miksi hahmojen teksturoinnissa tarvitaan Unwrap UVW-muokkainta. Työssä kerrotaan myös kolmipistevalaistus-tekniikasta, Mental Ray-renderöinnistä sekä kohtaamistani animaation haasteista.
Työn teososa on musiikkivideo, joka on tehty VENE-yhtyeen Lähiössä itketään-musiikkikappaleeseen. Musiikkivideo on tehty mainostamaan ja myymään musiikkia. Opinnäytteen tekijä on tehnyt musiikkivideoon kaiken muun paitsi musiikin: tekijä on käsikirjoittanut, animoinut, ohjannut ja leikannut videon.