Muutosjohtamisen vaiheet : Hotelli- ja ravintolatoimialan organisaatiomuutos yrityksessä X
Hynninen, Niko (2019)
Hynninen, Niko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905017113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905017113
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää onnistuneen muutosjohtamisen teoriaa ja kartoittaa, kuinka tyytyväisiä suomalaisen henkilöstöpalveluyrityksen, Yritys X:n hotelli- ja ravintolatoimialan työntekijät ovat yrityksessä tehtyyn uudelleenorganisoitumiseen, jonka seurauksena toiminnassa siirryttiin asiakkuustiimimalliin. Lisäksi opinnäytetyössä oli tarkoitus vertailla Yritys X:ssä tehtyjä toimenpiteitä yhdysvaltalaisen taloustieteilijän ja Harvardin entisen professorin John Kotterin vuonna 1996 kehittämän onnistuneen muutosjohtamisen kahdeksanvaiheisen prosessin vaiheisiin ja selvittää, voiko seuraamatta Kotterin mallin vaiheita saavuttaa onnistuneita tuloksia muutoksen johtamisessa.
Yritys X:n henkilöstön tyytyväisyys asiakkuustiimimalliin kartoitettiin kvalitatiivisella kyselyllä. Kyselyn vastaajajoukon suurus oli 20 henkilöä, eli kaikki ne henkilöt, joiden työtehtäviin uusi asiakkuustiimimalli vaikutti. Kysely tehtiin Google Formsilla ja vastauslinkit lähetettiin vastaajille sähköpostilla. Vastausaika oli 20.2.2019–1.3.2019. Kyselyn vastausprosentti oli 65 prosenttia.
Kyselyn perusteella voitiin päätellä, että henkilöstö oli erittäin tyytyväinen toteutettuun muutosprosessiin. Vaikka luonnollisesti joistain asioista tuli myös kritiikkiä, olivat kommentit kuitenkin yleisesti positiivisia. Erityisesti asiakkuustiimimallia kehuttiin siitä, että muutos otettiin nopeasti käyttöön, ja sen hyötyjä muun muassa asiakaskokemukseen pidettiin toimivina.
Vertailtaessa Kotterin mallin toimenpiteitä Yritys X:ssä toteutettuihin toimiin havaittiin, että niissä oli samankaltaisuuksia, mutta Kotterin mallia ei kuitenkaan seurattu kohta kohdalta. Yritys X:n työntekijät olivat erittäin tyytyväisiä toteutettuun organisaatiomuutokseen, vaikkei muutoksesta vastannut johtoryhmä käyttänytkään Kotterin mallia. Näin voitiin todeta, että yritysten muutosprosessissa on mahdollista saavuttaa erinomaisiakin tuloksia, vaikkei noudattaisikaan yhtä maailman uraauurtavimmista muutosjohtamismalleista.
Yritys X:n henkilöstön tyytyväisyys asiakkuustiimimalliin kartoitettiin kvalitatiivisella kyselyllä. Kyselyn vastaajajoukon suurus oli 20 henkilöä, eli kaikki ne henkilöt, joiden työtehtäviin uusi asiakkuustiimimalli vaikutti. Kysely tehtiin Google Formsilla ja vastauslinkit lähetettiin vastaajille sähköpostilla. Vastausaika oli 20.2.2019–1.3.2019. Kyselyn vastausprosentti oli 65 prosenttia.
Kyselyn perusteella voitiin päätellä, että henkilöstö oli erittäin tyytyväinen toteutettuun muutosprosessiin. Vaikka luonnollisesti joistain asioista tuli myös kritiikkiä, olivat kommentit kuitenkin yleisesti positiivisia. Erityisesti asiakkuustiimimallia kehuttiin siitä, että muutos otettiin nopeasti käyttöön, ja sen hyötyjä muun muassa asiakaskokemukseen pidettiin toimivina.
Vertailtaessa Kotterin mallin toimenpiteitä Yritys X:ssä toteutettuihin toimiin havaittiin, että niissä oli samankaltaisuuksia, mutta Kotterin mallia ei kuitenkaan seurattu kohta kohdalta. Yritys X:n työntekijät olivat erittäin tyytyväisiä toteutettuun organisaatiomuutokseen, vaikkei muutoksesta vastannut johtoryhmä käyttänytkään Kotterin mallia. Näin voitiin todeta, että yritysten muutosprosessissa on mahdollista saavuttaa erinomaisiakin tuloksia, vaikkei noudattaisikaan yhtä maailman uraauurtavimmista muutosjohtamismalleista.