Hahmosuunnittelu lasten kuvakirjassa: Kuinka muodoilla ja väreillä voi ilmentää hahmon persoonallisuutta ja miten ikäryhmä vaikuttaa hahmon visuaaliseen suunnitteluun?
Kupsala, Anna (2019)
Kupsala, Anna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905037381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905037381
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää ja tiivistää keskeisimmät asiat hahmosuunnittelusta ja siitä, miten muodoilla ja väreillä voi ilmentää hahmon persoonallisuutta ja miten ikäryhmä vaikuttaa hahmon visuaaliseen suunnitteluun. Tavoitteena oli myös tutkia, miten kuvittajat toteuttavat hahmosuunnittelua osana lasten kuvakirjan kuvitusprosessia.
Tietoperusta kerättiin keskittymään pääsääntöisesti hahmosuunnitteluun sekä erityisesti hahmon visuaalisuutta käsitteleviin osa-alueisiin. Tutkimuksessa selvitettiin haastatteluiden avulla kolmen kuvittajan näkökulmia hahmosuunnittelusta lasten kuvakirjassa. Käsiteltävinä teemoina olivat muun muassa hahmon persoonallisuuden ilmentäminen sekä ikäryhmän vaikutus hahmon visuaaliseen suunnitteluun.
Tutkimustuloksien mukaan hahmosuunnittelulla oli tärkeä rooli lasten kuvakirjan kuvitusprosessissa, ja hahmon persoonallisuuden ilmentämiseen löytyi monenlaisia keinoja. Hahmon visuaaliseen suunnitteluun vaikuttavina tekijöinä ei ollut pelkästään kuvakirjan ikäryhmä, vaan hahmojen ulkomuotoon vaikutti muun muassa koko kirjan konsepti. Tärkeimmäksi asiaksi hahmosuunnittelussa nousi lukijan kyky samaistua hahmoihin.
Tutkielman kautta saadut tulokset antoivat lisää tietoa ja varmistusta siitä, millaista hahmosuunnittelu on osana lasten kuvakirjan kuvitusprosessia. Tietoperusta yhdessä tutkimusaineiston kanssa antoivat hyvän pohjan itselleni työstää opinnäytetyön osana omaa lasten kuvakirjaa. Kerättyä tietoa voivat hyödyntää esimerkiksi kuvittajat, jotka ovat kiinnostuneita hahmosuunnittelusta tai lasten kuvakirjojen kuvittamisesta.
Tietoperusta kerättiin keskittymään pääsääntöisesti hahmosuunnitteluun sekä erityisesti hahmon visuaalisuutta käsitteleviin osa-alueisiin. Tutkimuksessa selvitettiin haastatteluiden avulla kolmen kuvittajan näkökulmia hahmosuunnittelusta lasten kuvakirjassa. Käsiteltävinä teemoina olivat muun muassa hahmon persoonallisuuden ilmentäminen sekä ikäryhmän vaikutus hahmon visuaaliseen suunnitteluun.
Tutkimustuloksien mukaan hahmosuunnittelulla oli tärkeä rooli lasten kuvakirjan kuvitusprosessissa, ja hahmon persoonallisuuden ilmentämiseen löytyi monenlaisia keinoja. Hahmon visuaaliseen suunnitteluun vaikuttavina tekijöinä ei ollut pelkästään kuvakirjan ikäryhmä, vaan hahmojen ulkomuotoon vaikutti muun muassa koko kirjan konsepti. Tärkeimmäksi asiaksi hahmosuunnittelussa nousi lukijan kyky samaistua hahmoihin.
Tutkielman kautta saadut tulokset antoivat lisää tietoa ja varmistusta siitä, millaista hahmosuunnittelu on osana lasten kuvakirjan kuvitusprosessia. Tietoperusta yhdessä tutkimusaineiston kanssa antoivat hyvän pohjan itselleni työstää opinnäytetyön osana omaa lasten kuvakirjaa. Kerättyä tietoa voivat hyödyntää esimerkiksi kuvittajat, jotka ovat kiinnostuneita hahmosuunnittelusta tai lasten kuvakirjojen kuvittamisesta.
