Työkalu sosiaalisten taitojen harjoitteluun : Digitaalisen työkalun sisällön kehittäminen
Ekholm, Melina; Räisälä, Suvi; Saari, Silja (2019)
Ekholm, Melina
Räisälä, Suvi
Saari, Silja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905037390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905037390
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyönä toteutetun kehittämistyön tavoitteena oli kartoittaa autismikirjon henkilöiden suurimpia sosiaalisten taitojen haasteita ja selvittää digitaalisen oppimisympäristön soveltuvuutta sosiaalisten taitojen harjoitteluun kyseisessä asiakasryhmässä. Lisäksi tavoitteena oli teoreettisen tutkimuksen pohjalta luoda digitaaliseen työkaluun, kuten puhelimen sovellukseen, sopivia, autismikirjon henkilöille kohdennettuja sosiaalisten taitojen harjoituksia. Työn toimeksiantajana toimi Eksoten Lappeenrannan alueen nuorisopsykiatrian neuropsykologinen poliklinikka. Toimeksiantajan toiveena oli saada uusia, etänä toteutettavia tapoja sosiaalisten taitojen harjoitteluun.
Työ toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jonka pohjana hyödynnettiin tutkittua tietoa sosiaalisten taitojen harjoittelusta, autismikirjon piirteistä ja digitaalisesta oppimisesta. Työn teoreettisena pohjana toimivat Inhimillisen toiminnan malli, MOHO (Model of Human Occupation), sekä toimintaterapian psykososiaalinen viitekehys. Työn tuotos, eli sosiaalisten taitojen harjoitukset, suunniteltiin yhdistämällä tutkitusti hyviä digitaalisen oppimisen tapoja ja autismikirjon henkilöille sopivia sosiaalisten taitojen harjoitteita.
Työn tuloksista ilmeni, että digitaalinen oppimisympäristö sopii autismikirjon henkilöille hyvin, sillä se tarjoaa mahdollisuuden toistaa harjoituksia ja opetella taitoja ilman pelkoa epäonnistumisen seuraamuksista. Se antaa mahdollisuuden harjoitella vuorovaikutusta ympäristössä, jossa häiritseviä aistiärsykkeitä voidaan rajoittaa minimiin. Yksilöllisesti muokattava ympäristö tukee taitojen kehittymistä ja toiminnallisen pätevyyden saavuttamista. Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena loimme digitaaliseen työkaluun sopivia sosiaalisten taitojen harjoituksia. Tuotos sisältää harjoituksia ja ohjeita autismikirjon häiriöisillä yleisimmin esiintyviin sosiaalisin haasteisiin, kuten kasvojen ilmeiden tunnistamiseen, vihanhallintaan ja sosiaalisten sääntöjen ymmärtämiseen.
Opinnäytetyössä loimme pohjan sosiaalisten taitojen harjoittelun mahdollistavalle digitaaliselle työkalulle. Työkalun jatkokehittäminen on suositeltavaa, ja se mahdollistuisi tämän opinnäytetyön toimeksiantajan ja esimerkiksi tieto- ja viestintäalan opiskelijoiden yhteistyön kautta digitaalisen työkalun luomisen muodossa. Työkalun avulla harjoitusten testaaminen ja kehittäminen myös mahdollistuisi käytännössä.
Työ toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jonka pohjana hyödynnettiin tutkittua tietoa sosiaalisten taitojen harjoittelusta, autismikirjon piirteistä ja digitaalisesta oppimisesta. Työn teoreettisena pohjana toimivat Inhimillisen toiminnan malli, MOHO (Model of Human Occupation), sekä toimintaterapian psykososiaalinen viitekehys. Työn tuotos, eli sosiaalisten taitojen harjoitukset, suunniteltiin yhdistämällä tutkitusti hyviä digitaalisen oppimisen tapoja ja autismikirjon henkilöille sopivia sosiaalisten taitojen harjoitteita.
Työn tuloksista ilmeni, että digitaalinen oppimisympäristö sopii autismikirjon henkilöille hyvin, sillä se tarjoaa mahdollisuuden toistaa harjoituksia ja opetella taitoja ilman pelkoa epäonnistumisen seuraamuksista. Se antaa mahdollisuuden harjoitella vuorovaikutusta ympäristössä, jossa häiritseviä aistiärsykkeitä voidaan rajoittaa minimiin. Yksilöllisesti muokattava ympäristö tukee taitojen kehittymistä ja toiminnallisen pätevyyden saavuttamista. Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena loimme digitaaliseen työkaluun sopivia sosiaalisten taitojen harjoituksia. Tuotos sisältää harjoituksia ja ohjeita autismikirjon häiriöisillä yleisimmin esiintyviin sosiaalisin haasteisiin, kuten kasvojen ilmeiden tunnistamiseen, vihanhallintaan ja sosiaalisten sääntöjen ymmärtämiseen.
Opinnäytetyössä loimme pohjan sosiaalisten taitojen harjoittelun mahdollistavalle digitaaliselle työkalulle. Työkalun jatkokehittäminen on suositeltavaa, ja se mahdollistuisi tämän opinnäytetyön toimeksiantajan ja esimerkiksi tieto- ja viestintäalan opiskelijoiden yhteistyön kautta digitaalisen työkalun luomisen muodossa. Työkalun avulla harjoitusten testaaminen ja kehittäminen myös mahdollistuisi käytännössä.