Lapsen puheen kehitys sekä yleisimmät puheen ja kielen häiriöt - oppimateriaali
Lahtinen, Sanna; Laurila, Siljamari (2019)
Lahtinen, Sanna
Laurila, Siljamari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905037515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905037515
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toimeksianto Oulun ammattikorkeakoulun lasten hoitotyön vastuuopettaja Virpi Riuttaselta. Aihe valittiin, koska opettajan mukaan lasten hoitotyön syventävässä opintojaksossa ei ole vielä riittävästi oppimateriaalia aiheesta, vaikka se on ajankohtainen ja tärkeä. Lisäksi opettaja koki, ettei aiheen käsittelyyn ole opintojakson lähiopetustunneilla aikaa. Näistä lähtökohdista muodostui tarve tuottaa Oulun ammattikorkeakoululle itseopiskelumateriaalia lapsen puheen kehityksestä sekä yleisimmistä puheen ja kielen häiriöistä.
Opinnäytetyö oli tuotokseen painottuva toiminnallinen opinnäytetyö. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata lapsen puheen kehitystä sekä yleisimpiä puheen ja kielen häiriöitä itseopiskelumateriaalin muodossa. Tavoitteena oli luoda tilaajan toiveiden mukainen selkeä ja informatiivinen itseopiskelumateriaali. Oppimateriaali pyrittiin kokoamaan siten, että se palvelee mahdollisimman monenlaisia oppijoita. Tavoitteen pohjalta laadittiin audiovisuaalinen PowerPoint-materiaali, jossa hyödynnettiin tekstiä, kuvia, videoita ja ääntä. Oppimateriaalin tietoperusta kerättiin kirjallisuuskatsausmenetelmällä ajankohtaisista tutkimuksista, kirjallisuudesta ja tieteellisistä julkaisuista.
Oppimateriaali testattiin tilaajan valitsemalla opiskelijaryhmällä. Oppimateriaalin liitteenä opiskelijaryhmälle lähetettiin linkki strukturoituun Webropol-kyselyyn, jonka avulla kerättiin palaute oppimateriaalista. Kyselyn vastausten perusteella voitiin tehdä johtopäätös, jonka mukaan oppimateriaali oli hyödyllinen ja sisällöltään ajankohtainen, selkeä ja informatiivinen.
Hoitotiede on jatkuvasti uudistuvaa, minkä seurauksena oppimateriaalissa esitetty tieto voi muuttua ajan kuluessa. Oulun ammattikorkeakoululle annettiin oikeudet oppimateriaalin päivittämiseen ja jatkokehittämiseen tulevaisuudessa, jotta oppimateriaali palvelee opiskelijoita mahdollisimman pitkään.
Opinnäytetyö oli tuotokseen painottuva toiminnallinen opinnäytetyö. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata lapsen puheen kehitystä sekä yleisimpiä puheen ja kielen häiriöitä itseopiskelumateriaalin muodossa. Tavoitteena oli luoda tilaajan toiveiden mukainen selkeä ja informatiivinen itseopiskelumateriaali. Oppimateriaali pyrittiin kokoamaan siten, että se palvelee mahdollisimman monenlaisia oppijoita. Tavoitteen pohjalta laadittiin audiovisuaalinen PowerPoint-materiaali, jossa hyödynnettiin tekstiä, kuvia, videoita ja ääntä. Oppimateriaalin tietoperusta kerättiin kirjallisuuskatsausmenetelmällä ajankohtaisista tutkimuksista, kirjallisuudesta ja tieteellisistä julkaisuista.
Oppimateriaali testattiin tilaajan valitsemalla opiskelijaryhmällä. Oppimateriaalin liitteenä opiskelijaryhmälle lähetettiin linkki strukturoituun Webropol-kyselyyn, jonka avulla kerättiin palaute oppimateriaalista. Kyselyn vastausten perusteella voitiin tehdä johtopäätös, jonka mukaan oppimateriaali oli hyödyllinen ja sisällöltään ajankohtainen, selkeä ja informatiivinen.
Hoitotiede on jatkuvasti uudistuvaa, minkä seurauksena oppimateriaalissa esitetty tieto voi muuttua ajan kuluessa. Oulun ammattikorkeakoululle annettiin oikeudet oppimateriaalin päivittämiseen ja jatkokehittämiseen tulevaisuudessa, jotta oppimateriaali palvelee opiskelijoita mahdollisimman pitkään.