Asiakkaan tavoittaminen pelimarkkinoilla
Voutilainen, Jouko (2019)
Voutilainen, Jouko
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905037476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905037476
Tiivistelmä
Tutkielmani tarkoitus on tarkastella pelimarkkinoiden historiaa 80-luvun puolivälistä tähän päi-vään, tarkastella markkinoilla julkaistuja konsoleita ja niiden pelejä sekä pyrkiä tunnistamaan syy markkinoiden suosittujen tuotteiden menestystä. Tutkielmani ei ole osa käytännön työtä eikä sillä ole tilaajaa, mutta koen työn auttaneen itseäni ymmärtämään pelimarkkinoita ja sen haasteita paremmin. Samalla halusin voida tarjota ratkaisuja nykymarkkinoille pyrkiville yrittäjille, varsinkin kannattavan markkinasegmentin ja asiakkaiden tunnistamiseksi.
Käytin tietoperustana Internetissä löytyviä haastatteluja, tiedotteita, uutisia ja pelimarkkinoihin liittyviä artikkeleja. Haastattelin myös peliteollisuudessa eri tehtävissä työskenteleviä henkilöitä saadakseni paremman kuvan nykymarkkinoista ja niihin liittyvistä haasteista. Tiedon perusteella kehittäjän on opittava ymmärtämään oma markkinansa, mille alustalle oma peli-idea soveltuu parhaiten ja kuka pelin varsinainen asiakas on. Markkinointi on oleellisessa osassa asiakkaan löytämisessä ja vakuuttamisessa oman tuotteen arvosta.
Tulen jatkossa hyödyntämään oppimaani omassa työssäni ja uskon tutkielmani olevan hyödyllinen pelimarkkinoille pyrkivälle yrittäjälle.
Käytin tietoperustana Internetissä löytyviä haastatteluja, tiedotteita, uutisia ja pelimarkkinoihin liittyviä artikkeleja. Haastattelin myös peliteollisuudessa eri tehtävissä työskenteleviä henkilöitä saadakseni paremman kuvan nykymarkkinoista ja niihin liittyvistä haasteista. Tiedon perusteella kehittäjän on opittava ymmärtämään oma markkinansa, mille alustalle oma peli-idea soveltuu parhaiten ja kuka pelin varsinainen asiakas on. Markkinointi on oleellisessa osassa asiakkaan löytämisessä ja vakuuttamisessa oman tuotteen arvosta.
Tulen jatkossa hyödyntämään oppimaani omassa työssäni ja uskon tutkielmani olevan hyödyllinen pelimarkkinoille pyrkivälle yrittäjälle.