Myötätuntokasvatus varhaiskasvatuksessa
Tähtinen, Elli; Metsärinta, Niki (2019)
Tähtinen, Elli
Metsärinta, Niki
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905057632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905057632
Tiivistelmä
Monimuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena on luoda varhaiskasvatuksen ammattilaisille opas myötätuntokasvatukseen. Opas sisältää tietoa ja ohjeita leikkeihin ja peleihin, joilla tuetaan lasten myötätuntokasvatusta varhaiskasvatuksen kentällä. Tutkimustieto osoittaa, kuinka tärkeää lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen varhaisiässä on ja varhaiskasvatuksen henkilökunnan rooli korostuu.
Empatiakyky, toisen auttaminen, myötätunto ja vuorovaikutustaidot vahvistavat ja auttavat lasten osallisuutta sekä toimijuutta yhteiskunnassa myöhemmin elämässä. Myötätuntokasvatusta itsessään ei ole tutkittu paljon Suomessa ja tämä on myös yksi syy, miksi aiheeksi valikoitui myötätuntokasvatus. Käsite ei ole vakiintunut, joten opinnäytetyössä sitä avataan tunnekasvatuksen, vuorovaikutuksen, eettisyyden sekä kiusaamisen ehkäisyn näkökulmasta.
Taustatietoa opinnäytetyönä tehtävään oppaaseen hankittiin haastattelemalla päiväkodin henkilökuntaa. Päiväkodin henkilökunta vastasi tiimeittäin lyhyeen kyselyyn, joka sisälsi kysymyksiä päiväkodin tunnekasvatukseen ja myötätuntokasvatukseen liittyen. Kyselyn tavoitteena oli kerätä tietoa, mitä henkilökunta toivoisi oppaan sisältävän.
Oppaalta toivottiin erityisesti käytännön vinkkejä myötätuntokasvatukseen ja oppaan tarkoitus on toimia apuvälineenä päiväkodin arjessa. Oppaaseen koottiin tietoa myötätunnosta, aikuisen roolista myötätuntokasvatuksessa ja lisäksi leikkejä, pelejä ja kirjallisuutta, joilla lasta voi tukea myötätunnon oppimisessa. Oppaasta tehtiin mahdollisimman nopeasti ja helposti luettava, jotta siitä saisi kaiken mahdollisen hyödyn irti varhaiskasvatuksessa.
Empatiakyky, toisen auttaminen, myötätunto ja vuorovaikutustaidot vahvistavat ja auttavat lasten osallisuutta sekä toimijuutta yhteiskunnassa myöhemmin elämässä. Myötätuntokasvatusta itsessään ei ole tutkittu paljon Suomessa ja tämä on myös yksi syy, miksi aiheeksi valikoitui myötätuntokasvatus. Käsite ei ole vakiintunut, joten opinnäytetyössä sitä avataan tunnekasvatuksen, vuorovaikutuksen, eettisyyden sekä kiusaamisen ehkäisyn näkökulmasta.
Taustatietoa opinnäytetyönä tehtävään oppaaseen hankittiin haastattelemalla päiväkodin henkilökuntaa. Päiväkodin henkilökunta vastasi tiimeittäin lyhyeen kyselyyn, joka sisälsi kysymyksiä päiväkodin tunnekasvatukseen ja myötätuntokasvatukseen liittyen. Kyselyn tavoitteena oli kerätä tietoa, mitä henkilökunta toivoisi oppaan sisältävän.
Oppaalta toivottiin erityisesti käytännön vinkkejä myötätuntokasvatukseen ja oppaan tarkoitus on toimia apuvälineenä päiväkodin arjessa. Oppaaseen koottiin tietoa myötätunnosta, aikuisen roolista myötätuntokasvatuksessa ja lisäksi leikkejä, pelejä ja kirjallisuutta, joilla lasta voi tukea myötätunnon oppimisessa. Oppaasta tehtiin mahdollisimman nopeasti ja helposti luettava, jotta siitä saisi kaiken mahdollisen hyödyn irti varhaiskasvatuksessa.