Verkkokaupan perustaminen pienelle kivijalkayritykselle
Saleva, Kalle (2019)
Saleva, Kalle
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905057640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905057640
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli käsitellä verkkokaupan perustamista pienelle kivijalkakaupalle. Työn tavoitteena oli luoda opas, jota seuraamalla vastaavassa tilanteessa olevat yritykset pystyvät luomaan pohjan omalle verkkoliiketoiminnalleen. Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin verkkokauppa-alustan valintaan, maksunvälittäjän
valintaan, logistiikkapalvelujen tuottajan valintaa sekä verkkokauppaan kiinteästi liittyviä laillisia näkökulmia, joita myös valtaosa aineistoista käsitteli. Lisäksi työssä käsiteltiin palvelumuotoilua ja digimarkkinointia hyvin lyhyesti. Työ rakennettiin Yritys X:n näkökulmasta, joten hyvän kokonaiskuvan varmistamiseksi iso osa selvityksestä koostui Yritys X:n toimialasta ja yrityksestä itsestään tehdyistä Five Forces- ja SWOT-analyyseistä. Työn tulos oli konkreettinen ehdotus sopivimmista vaihtoehdoista Yritys X:n verkkokaupan alustaksi, maksunvälittäjäksi sekä logistiikkapalvelujen tuottajaksi. Työssä varmistettiin myös verkkokaupan kriittisimmät lakiin liittyvät asiat, minkä lisäksi mukana oli pohjustus digimarkkinointiin ja palvelumuotoiluun. Opinnäytetyössä huomattiin, että palveluntarjoajien välillä on runsaasti eroja. Paras verkkokauppapohja on MyCashflow, paras maksunvälittäjä on Paytrail yhdistettynä Mashiin ja PayPaliin ja paras logistiikkapalvelujen tarjoaja on Pakettikauppa.
valintaan, logistiikkapalvelujen tuottajan valintaa sekä verkkokauppaan kiinteästi liittyviä laillisia näkökulmia, joita myös valtaosa aineistoista käsitteli. Lisäksi työssä käsiteltiin palvelumuotoilua ja digimarkkinointia hyvin lyhyesti. Työ rakennettiin Yritys X:n näkökulmasta, joten hyvän kokonaiskuvan varmistamiseksi iso osa selvityksestä koostui Yritys X:n toimialasta ja yrityksestä itsestään tehdyistä Five Forces- ja SWOT-analyyseistä. Työn tulos oli konkreettinen ehdotus sopivimmista vaihtoehdoista Yritys X:n verkkokaupan alustaksi, maksunvälittäjäksi sekä logistiikkapalvelujen tuottajaksi. Työssä varmistettiin myös verkkokaupan kriittisimmät lakiin liittyvät asiat, minkä lisäksi mukana oli pohjustus digimarkkinointiin ja palvelumuotoiluun. Opinnäytetyössä huomattiin, että palveluntarjoajien välillä on runsaasti eroja. Paras verkkokauppapohja on MyCashflow, paras maksunvälittäjä on Paytrail yhdistettynä Mashiin ja PayPaliin ja paras logistiikkapalvelujen tarjoaja on Pakettikauppa.