Videopelien esteettömyys
Kantoluoto, Julius (2019)
Kantoluoto, Julius
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067748
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli perehtyä videopeleissä esiintyviin moninaisiin esteettömyysongelmiin, tutkia ammattilaisten suosittelemia ja julkaistuissa peleissä toteutettuja ratkaisuja näihin ongelmiin ja lopulta soveltaa tietoja Chopball-nimisen moninpelin suunnittelussa ja kehityksessä.
Tutkimuksien perusteella yli kaksi ja puoli miljardia ihmistä pelaa videopelejä. Näistä pelaajista sadoilla miljoonilla on jonkinlaisia rajoitteita, jotka häiritsevät pelien pelaamista. Yleisimmät rajoitteet liittyvät näkökykyyn: ne ovat heikkonäköisyys ja värisokeus, joista kärsii noin
kuudennes pelaajista. Näiden lisäksi miljoonat kärsivät muun muassa heikosta kuulosta, lukihäiriöstä, muistisairauksista ja puutteellisesta kehonhallinnasta, jotka kaikki voivat haitata
pelien pelaamista.
Videopelien esteettömyysongelmien ratkaisuissa nousee esiin muutama yleinen ja toimiva ratkaisu: yksinkertaisuus, selkeys, tärkeiden asioiden viestiminen mahdollisimman monelle eri aistille ja mahdollisimman laaja muokattavuus.
Insinöörityö toteutettiin suurimmaksi osaksi Unity-pelimoottorilla. Tutkimuksien perusteella tehtiin ensin testejä kuvanmuokkausohjelmalla, minkä jälkeen Chopball-peliin toteutettiin parhaaksi todettu ratkaisu pelimoottorin puolella. Värisokeuteen liittyviä ratkaisuja testattiin Color Oracle -nimisellä ohjelmalla, jonka avulla saatiin tietoa siitä, kuinka värisokea saattaisi nähdä tehdyt parannukset.
Työn tuloksena saatiin parannettua Chopballin esteettömyyttä muun muassa selkeyttämällä pelin käyttöliittymää ja tulostaulua, parantamalla hahmojen ja pallon erottuvuutta, yksinkertaistamalla pelin ohjausmekaniikkaa ja mahdollistamalla pelin asetuksien laaja yksilöinti.
Tutkimuksien perusteella yli kaksi ja puoli miljardia ihmistä pelaa videopelejä. Näistä pelaajista sadoilla miljoonilla on jonkinlaisia rajoitteita, jotka häiritsevät pelien pelaamista. Yleisimmät rajoitteet liittyvät näkökykyyn: ne ovat heikkonäköisyys ja värisokeus, joista kärsii noin
kuudennes pelaajista. Näiden lisäksi miljoonat kärsivät muun muassa heikosta kuulosta, lukihäiriöstä, muistisairauksista ja puutteellisesta kehonhallinnasta, jotka kaikki voivat haitata
pelien pelaamista.
Videopelien esteettömyysongelmien ratkaisuissa nousee esiin muutama yleinen ja toimiva ratkaisu: yksinkertaisuus, selkeys, tärkeiden asioiden viestiminen mahdollisimman monelle eri aistille ja mahdollisimman laaja muokattavuus.
Insinöörityö toteutettiin suurimmaksi osaksi Unity-pelimoottorilla. Tutkimuksien perusteella tehtiin ensin testejä kuvanmuokkausohjelmalla, minkä jälkeen Chopball-peliin toteutettiin parhaaksi todettu ratkaisu pelimoottorin puolella. Värisokeuteen liittyviä ratkaisuja testattiin Color Oracle -nimisellä ohjelmalla, jonka avulla saatiin tietoa siitä, kuinka värisokea saattaisi nähdä tehdyt parannukset.
Työn tuloksena saatiin parannettua Chopballin esteettömyyttä muun muassa selkeyttämällä pelin käyttöliittymää ja tulostaulua, parantamalla hahmojen ja pallon erottuvuutta, yksinkertaistamalla pelin ohjausmekaniikkaa ja mahdollistamalla pelin asetuksien laaja yksilöinti.