Yrityksen imagon vahvistaminen visuaalisen viestinnän avulla
Rinnetmäki, Henna (2019)
Rinnetmäki, Henna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905077906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905077906
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena tutkitaan visuaalisen viestinnän vaikutusta yrityksen imagoon. Aiheeseen perehdytään projektityön kautta, jossa toimeksiantajana on oma tuleva yritykseni, jolle suunnitellaan liiketoiminta, tavoiteimago ja visuaalinen ilme. Tavoitteena on pohtia, miten visuaalisen viestinnän keinoja voidaan käyttää yrityksen imagon vahvistamisessa.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään aluksi, miten rakennetaan kannattava liiketoiminta ja mitä asioita täytyy ottaa huomioon yrityksen liiketoimintaa suunniteltaessa. Lisäksi tutkitaan visuaalista viestintää kokonaisuutena ja sen merkitystä yrityksen markkinoinnissa ja imagon rakentamisessa. Tärkeänä osana selvitetään graafisen suunnittelun menetelmiä ja työtapoja visuaalisen ilmeen rakentamisessa. Lähteinä on käytetty kirjallisia ja sähköisiä materiaaleja.
Projektityö on kaksiosainen, jossa ensimmäiseksi suunnitellaan yritykselle liiketoiminta ja yritysimago hyödyntäen teoriaosan materiaaleja, sekä omakohtaista tuntumaa yrityksen perustamisesta. Lopputuloksena yritykselle saadaan tehtyä uskottava ja kehityskelpoinen liiketoimintasuunnitelma ja tavoiteimago. Tavoiteimagon määrittämisen jälkeen suunnitellaan yrityksen visuaalinen ilme ja tämä on projektin toinen laajempi kokonaisuus. Tuloksena syntyy yritykselle graafinen ohjeisto sekä sovellusmalli web-sivuille, noudatellen yritykselle suunniteltua visuaalista ilmettä. Graafista ohjeistoa voidaan hyödyntää jatkossa yrityksen viestinnässä ja markkinoinnissa monipuolisesti.
Opinnäytetyö tutkimuksellisena päätelmänä voidaan todeta, että visuaalisessa viestinnällä on suuri merkitys yrityksen imagon vahvistamisessa ja on tärkeää, että visuaalinen ilme vastaa yrityksen identiteettiä ja liiketoiminnallisia tavoitteita. Lisäksi voidaan todeta, että paras tapa hyödyntää visuaalista viestintää on näkyvyys internetissä ja sosiaalisessa mediassa. Näissä median kanavissa saadaan asiakaskontakteja nopeasti ja tehokkaasti, ja yrityksen tunnettuuden kasvaessa, myös sen imago vahvistuu.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään aluksi, miten rakennetaan kannattava liiketoiminta ja mitä asioita täytyy ottaa huomioon yrityksen liiketoimintaa suunniteltaessa. Lisäksi tutkitaan visuaalista viestintää kokonaisuutena ja sen merkitystä yrityksen markkinoinnissa ja imagon rakentamisessa. Tärkeänä osana selvitetään graafisen suunnittelun menetelmiä ja työtapoja visuaalisen ilmeen rakentamisessa. Lähteinä on käytetty kirjallisia ja sähköisiä materiaaleja.
Projektityö on kaksiosainen, jossa ensimmäiseksi suunnitellaan yritykselle liiketoiminta ja yritysimago hyödyntäen teoriaosan materiaaleja, sekä omakohtaista tuntumaa yrityksen perustamisesta. Lopputuloksena yritykselle saadaan tehtyä uskottava ja kehityskelpoinen liiketoimintasuunnitelma ja tavoiteimago. Tavoiteimagon määrittämisen jälkeen suunnitellaan yrityksen visuaalinen ilme ja tämä on projektin toinen laajempi kokonaisuus. Tuloksena syntyy yritykselle graafinen ohjeisto sekä sovellusmalli web-sivuille, noudatellen yritykselle suunniteltua visuaalista ilmettä. Graafista ohjeistoa voidaan hyödyntää jatkossa yrityksen viestinnässä ja markkinoinnissa monipuolisesti.
Opinnäytetyö tutkimuksellisena päätelmänä voidaan todeta, että visuaalisessa viestinnällä on suuri merkitys yrityksen imagon vahvistamisessa ja on tärkeää, että visuaalinen ilme vastaa yrityksen identiteettiä ja liiketoiminnallisia tavoitteita. Lisäksi voidaan todeta, että paras tapa hyödyntää visuaalista viestintää on näkyvyys internetissä ja sosiaalisessa mediassa. Näissä median kanavissa saadaan asiakaskontakteja nopeasti ja tehokkaasti, ja yrityksen tunnettuuden kasvaessa, myös sen imago vahvistuu.