Vesi-metanoliruiskutus turbodieselmoottorissa
Mönttinen, Santtu (2019)
Mönttinen, Santtu
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067851
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena on tutkia vesi-metanoliruiskutuksen käyttöä turbodiesel-moottorissa. Työssä käydään läpi järjestelmän ominaisuuksia sekä etuja ja mahdollisia haittoja. Samalla selvitetään myös, mitä moottorissa tapahtuu, kun sinne ruiskutetaan vettä ja metanolia. Pääpaino työssä on tarkastella ruiskutuksen vaikutuksia moottorin tehoon, vääntömomenttiin ja moottorin lämpötiloihin.
Opinnäytetyössä tarkastellaan vesi-metanoliruiskutuksen tuomia muutoksia Mercedes-Benz-merkkisessä henkilöautossa. Auto on varustettu kolmelitraisella turbodieselmoottorilla, joka on tarkemmin sanottuna esikammiodieselmoottori. Työhön kuului laitteiston suunnittelu ja asennus, minkä jälkeen mittaukset suoritettiin tehodynamometrissä.
Työn lopuksi raportoidaan muuttuneet arvot, pohditaan tulosten todenmukaisuutta ja asioita, joita muuttamalla olisi päästy toisiin tuloksiin.
Vesi-metanoliruiskutuksen todettiin olevan varteenotettava vaihtoehto kehittää moottorin suorituskykyä ja luotettavuutta. Tähän lopputulokseen päästään alentuneiden moottorin sisäisten lämpötilojen kautta.
Opinnäytetyössä tarkastellaan vesi-metanoliruiskutuksen tuomia muutoksia Mercedes-Benz-merkkisessä henkilöautossa. Auto on varustettu kolmelitraisella turbodieselmoottorilla, joka on tarkemmin sanottuna esikammiodieselmoottori. Työhön kuului laitteiston suunnittelu ja asennus, minkä jälkeen mittaukset suoritettiin tehodynamometrissä.
Työn lopuksi raportoidaan muuttuneet arvot, pohditaan tulosten todenmukaisuutta ja asioita, joita muuttamalla olisi päästy toisiin tuloksiin.
Vesi-metanoliruiskutuksen todettiin olevan varteenotettava vaihtoehto kehittää moottorin suorituskykyä ja luotettavuutta. Tähän lopputulokseen päästään alentuneiden moottorin sisäisten lämpötilojen kautta.
