Ajotapahtumien riskikäyttäytymisen arviointi ensihoidossa
Hietanen, Pekka (2019)
Hietanen, Pekka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905077902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905077902
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen ensihoitajien ajokäyttäytymistä Zoll Road Safety -ajonseurantajärjestelmän avulla. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa LUP:n ajokouluttajille, jotka pystyvät saatujen tulosten avulla tuottamaan koulutusaineistoa ajokoulutukseen. Koulutusaineiston avulla voidaan vaikuttaa ensihoitajien työturvallisuuteen ajon aikana sekä potilasturvallisuuteen rauhallisemman ja ennakoivan ajotyylin kautta. Pitkäaikainen tavoite on työ- ja potilasturvallisuuden lisäksi saada huolto-, polttoaine- ja korjauskulut alhaisemmiksi rauhallisemman ajotyylin avulla.
Opinnäytetyöhön aineisto kerättiin Zoll Road Safety -ajonseurantajärjestelmästä. Tietoja kerättiin kuukauden ajalta syyskuussa 2016, silloin ajonseurantajärjestelmä ei vielä varoittanut kuljettajaa äänimerkeillä. Ensimmäisen seurantajakson jälkeen laitteisto kytkettiin alkuvuodesta 2017 varoittamaan ajon aikana havaittavasta vaarallisesta ajotyylistä. Kun laitteisto oli äänimerkeillä varoittanut vaarallisesta ajotyylistä, seuraavat tietojen keräysjaksot olivat syyskuussa 2017 ja elokuussa 2018. Näiden ajanjaksojen tietoja verrattiin syyskuussa 2016 kerättyyn ”hiljaiseen” tietoon ja analysoitiin ajotyylissä tapahtunutta muutosta.
Tulosten perusteella ajonseurantajärjestelmä oli vaikuttanut selvästi ensihoitajien ajotyyliin. Ajotyyli oli rauhoittunut ja hälytykset vähentyneet seurantajaksojen aikana, mikä ajonseurantajärjestelmän hankinnan tarkoitus olikin. Opinnäytetyön tulokset antavat selvän kuvan ajonseurantajärjestelmän tarpeellisuudesta hälytysajoneuvoissa. Tuloksista voi huomata, kuinka järjestelmän antamien äänimerkkien avulla kuljettaja muutti ajotyyliään ennakoivammaksi. Ennakoivalla ajolla vähennetään turhia jarrutuksia ja kiihdytyksiä, ennakoidaan risteykset ja kaarteet vähentämällä ajoissa nopeutta eikä ajeta turhaan ylinopeutta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta ajonseurantajärjestelmän vähentäneen riskikäyttäytymistä liikenteessä enemmän kuin oli odotettu. Laitteen antamien hälytysten avulla on vaikutettu työ- ja potilasturvallisuuden parantumiseen, rauhallisemman ajotyylin lisäännyttyä. Opinnäytetyön tulokset tukevat Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen päätöstä asentaa kaikkiin uusiin ensihoitoyksikköihin jatkossakin ajonseurantajärjestelmä.
Opinnäytetyöhön aineisto kerättiin Zoll Road Safety -ajonseurantajärjestelmästä. Tietoja kerättiin kuukauden ajalta syyskuussa 2016, silloin ajonseurantajärjestelmä ei vielä varoittanut kuljettajaa äänimerkeillä. Ensimmäisen seurantajakson jälkeen laitteisto kytkettiin alkuvuodesta 2017 varoittamaan ajon aikana havaittavasta vaarallisesta ajotyylistä. Kun laitteisto oli äänimerkeillä varoittanut vaarallisesta ajotyylistä, seuraavat tietojen keräysjaksot olivat syyskuussa 2017 ja elokuussa 2018. Näiden ajanjaksojen tietoja verrattiin syyskuussa 2016 kerättyyn ”hiljaiseen” tietoon ja analysoitiin ajotyylissä tapahtunutta muutosta.
Tulosten perusteella ajonseurantajärjestelmä oli vaikuttanut selvästi ensihoitajien ajotyyliin. Ajotyyli oli rauhoittunut ja hälytykset vähentyneet seurantajaksojen aikana, mikä ajonseurantajärjestelmän hankinnan tarkoitus olikin. Opinnäytetyön tulokset antavat selvän kuvan ajonseurantajärjestelmän tarpeellisuudesta hälytysajoneuvoissa. Tuloksista voi huomata, kuinka järjestelmän antamien äänimerkkien avulla kuljettaja muutti ajotyyliään ennakoivammaksi. Ennakoivalla ajolla vähennetään turhia jarrutuksia ja kiihdytyksiä, ennakoidaan risteykset ja kaarteet vähentämällä ajoissa nopeutta eikä ajeta turhaan ylinopeutta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta ajonseurantajärjestelmän vähentäneen riskikäyttäytymistä liikenteessä enemmän kuin oli odotettu. Laitteen antamien hälytysten avulla on vaikutettu työ- ja potilasturvallisuuden parantumiseen, rauhallisemman ajotyylin lisäännyttyä. Opinnäytetyön tulokset tukevat Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen päätöstä asentaa kaikkiin uusiin ensihoitoyksikköihin jatkossakin ajonseurantajärjestelmä.