Uusi maanteiden hoitourakka
Kaivosoja, Jere (2019)
Kaivosoja, Jere
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905077986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905077986
Tiivistelmä
ELY-keskuksen yhtenä tehtävänä on maanteiden kunnossapito. Tärkeimpänä tavoitteena on varmistaa päivittäinen turvallinen liikkuminen kaikilla teillä. Hoidon ja ylläpidon alueurakat ovat pääsääntöisesti 5-vuotisia palvelusopimuksia, joihin urakoitsijat valitaan kilpailuttamalla. Vuodesta 2000 asti on ollut käytössä hoidon ja ylläpidonalueurakkamalli, joka on lisännyt tuottavuutta alueurakoinnissa.
Yhteistyön ja rahan käytön merkityksen korostuessa on kehitetty projektinjohto- ja allianssiurakasta sekä nykyisestä alueurakasta uusi maanteiden hoitourakkamalli, jossa tavoitellaan tuottavuuden kehittymistä, nopeampaa reagointia muutoksiin sekä urakassa työskentelevien osapuolien yhteistyön kasvuun. Hoidonjohtourakan luonteeseen kuuluu se, että tilaaja yhdessä urakoitsijan kanssa järjestää alihankkijasopimukset ja tehokkaan hoito-organisaation.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä uuteen maanteiden hoitourakkaan, toisin sanottuna hoidonjohtourakkaan ja verrata tätä edelliseen hoidon ja ylläpidon alueurakkaan. Tarkoituksena oli samalla selvittää, tuleeko hoidonjohtourakkamalli parantamaan hoitourakoinnin tuottavuutta, joka tulee selviämään vuosien päästä, kun urakkamalli on käytössä maanlaajuisesti.
Hoidonjohtourakkamalli on tavoitehintainen urakka, jossa hankintakustannukset elävät tilanteiden ja olosuhteiden mukaan. Tavoitebudjetin tarkoituksena on jakaa urakassa ilmeneviä riskejä tilaajan ja urakoitsijan kesken. Lisäksi urakkamallissa ovat käytössä laatulupaukset, jotka varmistavat urakan jokapäiväistä laadukasta toimintaa ja tavoitteiden toteutumista.
Opinnäytetyössä havaittiin, että urakkamallien välillä on suuria eroja, jotka urakassa toimivien osapuolten tulisi tietää ennen urakan alkamista. Hoidonjohtourakkaa tutkittaessa kävi ilmi, että se tulee olemaan positiivinen muutos alueurakointiin, sillä urakkamallista tehdyt pilotoinnit ovat saaneet myönteistä palautetta.
Yhteistyön ja rahan käytön merkityksen korostuessa on kehitetty projektinjohto- ja allianssiurakasta sekä nykyisestä alueurakasta uusi maanteiden hoitourakkamalli, jossa tavoitellaan tuottavuuden kehittymistä, nopeampaa reagointia muutoksiin sekä urakassa työskentelevien osapuolien yhteistyön kasvuun. Hoidonjohtourakan luonteeseen kuuluu se, että tilaaja yhdessä urakoitsijan kanssa järjestää alihankkijasopimukset ja tehokkaan hoito-organisaation.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä uuteen maanteiden hoitourakkaan, toisin sanottuna hoidonjohtourakkaan ja verrata tätä edelliseen hoidon ja ylläpidon alueurakkaan. Tarkoituksena oli samalla selvittää, tuleeko hoidonjohtourakkamalli parantamaan hoitourakoinnin tuottavuutta, joka tulee selviämään vuosien päästä, kun urakkamalli on käytössä maanlaajuisesti.
Hoidonjohtourakkamalli on tavoitehintainen urakka, jossa hankintakustannukset elävät tilanteiden ja olosuhteiden mukaan. Tavoitebudjetin tarkoituksena on jakaa urakassa ilmeneviä riskejä tilaajan ja urakoitsijan kesken. Lisäksi urakkamallissa ovat käytössä laatulupaukset, jotka varmistavat urakan jokapäiväistä laadukasta toimintaa ja tavoitteiden toteutumista.
Opinnäytetyössä havaittiin, että urakkamallien välillä on suuria eroja, jotka urakassa toimivien osapuolten tulisi tietää ennen urakan alkamista. Hoidonjohtourakkaa tutkittaessa kävi ilmi, että se tulee olemaan positiivinen muutos alueurakointiin, sillä urakkamallista tehdyt pilotoinnit ovat saaneet myönteistä palautetta.