Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia yhteistyöstä kulttuuritoimijoiden kanssa LAKU-hankkeessa
Jokiranta, Henna (2019)
Jokiranta, Henna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078026
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää ja tuoda esille varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia yhteistyöstä kulttuuritoimijoiden kanssa Espoossa toteutetussa LAKU-hankkeessa. LAKU-hanke on varhaiskasvatuksen kulttuurikasvatussuunnitelman kehittämishanke, jonka tarkoitus on pilotoida yhteistyötä varhaiskasvatuksen ja kulttuuritoimijoiden välillä ja sen pohjalta kehittää pysyvä yhteistyömalli Espoon varhaiskasvatukseen.
Opinnäytetyön teoriaosuus rakentuu viimeaikaisista tutkimuksista liittyen taide- ja kulttuuriyhteistyöhön kasvatuksen ja opetuksen kontekstissa. Osiossa esitellään viimeaikaisista tutkimuksista esille nousseita yhteisiä teemoja, jotka muodostavat opinnäytetyön teoriapohjan.
Opinnäytetyön tutkimuksen kohteena on yhteistyön toteutuminen LAKU-hankkeen piloteissa varhaiskasvatuksen opettajien ja kulttuuritoimijoiden välillä toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa sekä yhteistyöhön vaikuttaneet tekijät ja yhteistyön vaikutus varhaiskasvatuksen opettajien osaamiseen.
Opinnäytetyön aineistonkeruu toteutettiin teemahaastatteluina pilottiprojektiin osallistuneille varhaiskasvatuksen opettajille. Lisämateriaalina käytettiin osia LAKU-hankkeen virallisesta palautekyselystä. Aineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan yhteistyö LAKU-hankkeen pilottiprojekteissa oli varhaiskasvatuksen opettajien kokemusten mukaan tasoltaan ja määrältään vaihtelevaa. Osalle päiväkodeista kulttuuritoimija tarjosi lähes valmiita kokonaisuuksia, toisissa suunnittelu ja toteutus tapahtui toimijoiden yhteistyönä alusta asti. Kaikissa pilottiprojekteissa tuli esille jonkinlaista yhteistyötä, arvioinnin jäädessä osioista vähimmälle huomiolle. Kaikki varhaiskasvatuksen opettajat mainitsivat eri tekijöiden vaikuttaneen tärkeimpänä yhteistyöhön, mutta myös joitain yhteisiä tekijöitä oli havaittavissa. Lähes kaikki varhaiskasvatuksen opettajat kokivat osaamisensa kasvaneen jollain tavalla yhteistyön tuloksena.
Johtopäätöksissä aiempaan teoriaosuudessa esiteltyyn tutkimukseen peilattuna voidaan huomata yhteisiä teemoja, jotka tulivat esiin myös tässä opinnäytetyön tutkimuksessa, mutta myös teemoja, jotka eivät tulleet esille tai toteutuneet. Opinnäytetyö tuloksineen tukee LAKU-hankkeen kehittämistyötä.
Opinnäytetyön teoriaosuus rakentuu viimeaikaisista tutkimuksista liittyen taide- ja kulttuuriyhteistyöhön kasvatuksen ja opetuksen kontekstissa. Osiossa esitellään viimeaikaisista tutkimuksista esille nousseita yhteisiä teemoja, jotka muodostavat opinnäytetyön teoriapohjan.
Opinnäytetyön tutkimuksen kohteena on yhteistyön toteutuminen LAKU-hankkeen piloteissa varhaiskasvatuksen opettajien ja kulttuuritoimijoiden välillä toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa sekä yhteistyöhön vaikuttaneet tekijät ja yhteistyön vaikutus varhaiskasvatuksen opettajien osaamiseen.
Opinnäytetyön aineistonkeruu toteutettiin teemahaastatteluina pilottiprojektiin osallistuneille varhaiskasvatuksen opettajille. Lisämateriaalina käytettiin osia LAKU-hankkeen virallisesta palautekyselystä. Aineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan yhteistyö LAKU-hankkeen pilottiprojekteissa oli varhaiskasvatuksen opettajien kokemusten mukaan tasoltaan ja määrältään vaihtelevaa. Osalle päiväkodeista kulttuuritoimija tarjosi lähes valmiita kokonaisuuksia, toisissa suunnittelu ja toteutus tapahtui toimijoiden yhteistyönä alusta asti. Kaikissa pilottiprojekteissa tuli esille jonkinlaista yhteistyötä, arvioinnin jäädessä osioista vähimmälle huomiolle. Kaikki varhaiskasvatuksen opettajat mainitsivat eri tekijöiden vaikuttaneen tärkeimpänä yhteistyöhön, mutta myös joitain yhteisiä tekijöitä oli havaittavissa. Lähes kaikki varhaiskasvatuksen opettajat kokivat osaamisensa kasvaneen jollain tavalla yhteistyön tuloksena.
Johtopäätöksissä aiempaan teoriaosuudessa esiteltyyn tutkimukseen peilattuna voidaan huomata yhteisiä teemoja, jotka tulivat esiin myös tässä opinnäytetyön tutkimuksessa, mutta myös teemoja, jotka eivät tulleet esille tai toteutuneet. Opinnäytetyö tuloksineen tukee LAKU-hankkeen kehittämistyötä.