Verkko-oppimisympäristö angiografiatutkimusten ja -toimenpiteiden säteilyturvallisuudesta röntgenhoitajaopiskelijoille
Romakkaniemi, Piritta; Villman, Saara; Tzouvanis, Sara (2019)
Romakkaniemi, Piritta
Villman, Saara
Tzouvanis, Sara
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078032
Tiivistelmä
Angiografiatutkimusten ja -toimenpiteiden määrät ovat lisääntyneet viime vuosina. Vuonna 2015 verisuonten varjoaineröntgentutkimuksia eli angiografiatutkimuksia suoritettiin 34 083 kappaletta. Se on noin 0,9 % kaikista röntgentutkimuksista. Angiografiatutkimusten määrä kasvoi 24 % verrattuna vuoteen 2011 Suutarin (2011) mukaan. Angiografiassa toimenpiteissä ja -tutkimuksissa käytetään C-kaarta, joka käytännössä läpivalaisee potilaan verisuonistoa. Henkilökunnan täytyy olla paikalla röntgensäteilyn käytön aikana. Työmme keskittyy röntgenhoitajan näkökulmasta henkilökunnan säteilysuojeluun angiografiatutkimuksissa ja -toimenpiteissä. Teimme aiheesta toiminnallisen opinnäytetyön Metropolia ammattikorkeakoulun radiografian ja sädehoidon koulutusohjelmaan.
Opinnäytetyön tuotoksena loimme verkko-oppimisympäristön, jonka tarkoituksena on auttaa opiskelijaa hahmottamaan säteilysuojelun merkitystä angiografiatutkimuksissaja toimenpiteissä ja ymmärtämään tutkimusten tekniikkaa ja rakennetta yleisesti. Virtuaalinen oppimisympäristö koostuu kahdesta eräässä angiografiayksikössä pääkaupunkiseudulta otetusta laajakuvasta, joihin on liitetty ”hotspotteja” - eräänlaisia linkkejä, joista pääsee opiskelemaan aihetta lisää visuaalisiin Power Point esityksiin.
Esitykset pyrittiin pitämään lyhyinä ja informatiivisina. Myös valokuvat olivat keskeisessä osassa oppimisympäristöä, jotta opiskelija saattaisi saada hyvän kokonaiskuvan toimitiloista ja säteilysuojista käytännössä. Verkko-oppimisympäristömme sisältö perustuu tutkittuun teoriaan. Kävimme läpi säteilylainsäädäntöä ja kansallisia sekä kansainvälisiä ohjeistuksia säteilyltä suojautumiseen angiografioissa. Koska aiheenamme oli tuottaa oppimisympäristö, perehdyimme hyvän oppimisympäristön rakenteeseen. Teimme aluksi teoreettisen viitekehyksen edellä mainituista aiheista, jonka jälkeen tuotimme virtuaalisen oppimisympäristön.
Jatkokehityksenä aiheestamme voisi tuottaa oppimisympäristön angiografioiden rakenteesta, eli perehtymällä syvemmin itse tutkimuksien ja toimenpiteiden kulkuun, joka tukisi säteilysuojelullista näkökulmaa.
Opinnäytetyön tuotoksena loimme verkko-oppimisympäristön, jonka tarkoituksena on auttaa opiskelijaa hahmottamaan säteilysuojelun merkitystä angiografiatutkimuksissaja toimenpiteissä ja ymmärtämään tutkimusten tekniikkaa ja rakennetta yleisesti. Virtuaalinen oppimisympäristö koostuu kahdesta eräässä angiografiayksikössä pääkaupunkiseudulta otetusta laajakuvasta, joihin on liitetty ”hotspotteja” - eräänlaisia linkkejä, joista pääsee opiskelemaan aihetta lisää visuaalisiin Power Point esityksiin.
Esitykset pyrittiin pitämään lyhyinä ja informatiivisina. Myös valokuvat olivat keskeisessä osassa oppimisympäristöä, jotta opiskelija saattaisi saada hyvän kokonaiskuvan toimitiloista ja säteilysuojista käytännössä. Verkko-oppimisympäristömme sisältö perustuu tutkittuun teoriaan. Kävimme läpi säteilylainsäädäntöä ja kansallisia sekä kansainvälisiä ohjeistuksia säteilyltä suojautumiseen angiografioissa. Koska aiheenamme oli tuottaa oppimisympäristö, perehdyimme hyvän oppimisympäristön rakenteeseen. Teimme aluksi teoreettisen viitekehyksen edellä mainituista aiheista, jonka jälkeen tuotimme virtuaalisen oppimisympäristön.
Jatkokehityksenä aiheestamme voisi tuottaa oppimisympäristön angiografioiden rakenteesta, eli perehtymällä syvemmin itse tutkimuksien ja toimenpiteiden kulkuun, joka tukisi säteilysuojelullista näkökulmaa.