Mobiilipelien kehitys Phaser-sovelluskehyksen avulla
Gousetis, Mikael (2019)
Gousetis, Mikael
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088183
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tutkia ja kartoittaa erilaisia pelikehyksiä ja löytää niistä sopiva, jonka avulla projektissa kehitettiin kaksi yksinkertaista mobiilipeliä. Asiakkaan tavoitteena oli käyttää insinöörityötä osana toisen asteen opiskelijoille pidettävää web-kehityksen alkeiskurssia, minkä vuoksi projektia varten kehitettyjen mobiilipelien piti olla yksinkertaisia, mutta samalla tarpeeksi houkuttavia opiskelijoiden mielenkiinnon ylläpitämiseksi.
Insinöörityössä kartoitettiin ja vertailtiin ensin eri sovelluskehyksiä, joita harkittiin projektin tekoon suunnitteluvaiheessa. Koska projektia varten kehitetyt mobiilipelit ovat web-pohjaisia, toimi ohjelmointikielenä JavaScript. Sovelluskehykseksi valikoitui Phaser, jonka avulla oli helppo kehittää yksinkertaisia 2D-mobiilipelejä.
Phaser-sovelluskehys sisältää paljon hyviä ominaisuuksia, kuten kolme erilaista fysiikka- moottoria, pelitilat ja niiden elinkaarimetodit sekä kattavan syötönohjauksen. Phaserin ydinominaisuus on sen pelimoottori, joka tekee mobiilipelien kehittämisestä helppoa ja nopeaa.
Insinöörityötä varten kehitettiin kaksi yksinkertaista mobiilipeliä sen kohderyhmän takia. Projektia varten kehitetyistä peleistä ensimmäinen oli endless runner -tyyppinen lentopeli ja jälkimmäinen oli tap to kill -henkinen nopeuspeli. Yksi pelien tärkeimmistä vaatimuksista oli pelien toimivuus ja skaalautuminen eri mobiililaitteissa. Tämä tavoite saavutettiin työssä hyvin.
Phaserin ominaisuuksia hyödyntäen insinöörityön mobiilipeleistä saatiin toteutettua helppokäyttöisiä ja toimivia. Insinöörityö täytti asiakkaan vaatimukset ja opetti sen toteuttajaa mobiilipelien kehittämisessä.
Insinöörityössä kartoitettiin ja vertailtiin ensin eri sovelluskehyksiä, joita harkittiin projektin tekoon suunnitteluvaiheessa. Koska projektia varten kehitetyt mobiilipelit ovat web-pohjaisia, toimi ohjelmointikielenä JavaScript. Sovelluskehykseksi valikoitui Phaser, jonka avulla oli helppo kehittää yksinkertaisia 2D-mobiilipelejä.
Phaser-sovelluskehys sisältää paljon hyviä ominaisuuksia, kuten kolme erilaista fysiikka- moottoria, pelitilat ja niiden elinkaarimetodit sekä kattavan syötönohjauksen. Phaserin ydinominaisuus on sen pelimoottori, joka tekee mobiilipelien kehittämisestä helppoa ja nopeaa.
Insinöörityötä varten kehitettiin kaksi yksinkertaista mobiilipeliä sen kohderyhmän takia. Projektia varten kehitetyistä peleistä ensimmäinen oli endless runner -tyyppinen lentopeli ja jälkimmäinen oli tap to kill -henkinen nopeuspeli. Yksi pelien tärkeimmistä vaatimuksista oli pelien toimivuus ja skaalautuminen eri mobiililaitteissa. Tämä tavoite saavutettiin työssä hyvin.
Phaserin ominaisuuksia hyödyntäen insinöörityön mobiilipeleistä saatiin toteutettua helppokäyttöisiä ja toimivia. Insinöörityö täytti asiakkaan vaatimukset ja opetti sen toteuttajaa mobiilipelien kehittämisessä.