Terveydenhoitajien kokemuksia kesäterveydenhoitajatoiminnasta Vantaalla
Sorvari, Heli; Viljamaa, Taija (2019)
Sorvari, Heli
Viljamaa, Taija
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088280
Tiivistelmä
Vantaan kaupunki on tarjonnut vuodesta 2017 lähtien peruskoululaisille, ammattikoululaisille ja
lukiolaisille terveydenhoitajan palveluita myös kesäisin, koulujen lukukausien ulkopuolella. Kesäterveydenhoitajan vastaanotolla on annettu rokotuksia, juteltu esimerkiksi kaverisuhteista, kotioloista, seksuaalisuudesta, nukkumisesta tai netinkäytöstä, tehty terveystarkastuksia ja laadittu
kutsuntojen ennakkoterveystarkastuksia. Tällä uudella toimintatavalla on haluttu taata koululaisille
ja opiskelijoille mahdollisuus terveydenhoitajan tapaamiseen myös pitkillä loma-ajoilla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Vantaan koulu- ja opiskeluterveydenhuollon kesäterveydenhoitajatoiminnassa mukana olleiden terveydenhoitajien kokemuksia toiminnasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla kesäterveydenhoitajatoimintaa voidaan kehittää. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena.
Tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastattelemalla kesäterveydenhoitajatoiminnassa mukana olleita
terveydenhoitajia (n =3). Haastattelut toteutettiin 21.1 ja 23.1.2019. Haastattelumuotona oli teemahaastattelu. Aineisto koostui kolmen terveydenhoitajan nauhoitetusta haastattelusta. Aineistot
analysoitiin laadullisesti, induktiivisen analyysiprosessin mukaan, teemoittain. Tuloksista nousi
esiin, että kesäterveydenhoitajatoimintatoiminta on koettu hyväksi uudeksi toimintamuodoksi,
koulu- ja opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajat ovat saaneet vaihtelua ja mielekkyyttä työhön ja mahdollisuuden verkostoitumiseen kollegoiden kanssa. Lapsille ja nuorille on pystytty tarjoamaan matalalla kynnyksellä palveluja läpi kesän. Terveydenhoitajat kokivat, että asiakaslähtöisyys tulisi paremmin huomioida toiminnan suunnittelussa. Markkinoinnin on koettu olleen liian vähäistä. Tiedottamisen ja markkinoinnin ajankohdan koettiin olleen liian myöhäinen.
Kehittämisideoina nousi esiin oikea-aikaisen sisäisen ja ulkoisen tiedottamisen sekä ajanvarauksen kehittäminen, markkinoinnin lisääminen, asiakaslähtöisyys, helppo tavoitettavuus myös sähköisen kanavan kautta ja tilan keskeinen sijainti. Opinnäytetyöllä saatiin terveydenhoitajien kokemusten perusteella tietoa siitä, miten kesäterveydenhoitajatoimintaa koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa voitaisiin jatkossa kehittää.
lukiolaisille terveydenhoitajan palveluita myös kesäisin, koulujen lukukausien ulkopuolella. Kesäterveydenhoitajan vastaanotolla on annettu rokotuksia, juteltu esimerkiksi kaverisuhteista, kotioloista, seksuaalisuudesta, nukkumisesta tai netinkäytöstä, tehty terveystarkastuksia ja laadittu
kutsuntojen ennakkoterveystarkastuksia. Tällä uudella toimintatavalla on haluttu taata koululaisille
ja opiskelijoille mahdollisuus terveydenhoitajan tapaamiseen myös pitkillä loma-ajoilla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Vantaan koulu- ja opiskeluterveydenhuollon kesäterveydenhoitajatoiminnassa mukana olleiden terveydenhoitajien kokemuksia toiminnasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla kesäterveydenhoitajatoimintaa voidaan kehittää. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena.
Tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastattelemalla kesäterveydenhoitajatoiminnassa mukana olleita
terveydenhoitajia (n =3). Haastattelut toteutettiin 21.1 ja 23.1.2019. Haastattelumuotona oli teemahaastattelu. Aineisto koostui kolmen terveydenhoitajan nauhoitetusta haastattelusta. Aineistot
analysoitiin laadullisesti, induktiivisen analyysiprosessin mukaan, teemoittain. Tuloksista nousi
esiin, että kesäterveydenhoitajatoimintatoiminta on koettu hyväksi uudeksi toimintamuodoksi,
koulu- ja opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajat ovat saaneet vaihtelua ja mielekkyyttä työhön ja mahdollisuuden verkostoitumiseen kollegoiden kanssa. Lapsille ja nuorille on pystytty tarjoamaan matalalla kynnyksellä palveluja läpi kesän. Terveydenhoitajat kokivat, että asiakaslähtöisyys tulisi paremmin huomioida toiminnan suunnittelussa. Markkinoinnin on koettu olleen liian vähäistä. Tiedottamisen ja markkinoinnin ajankohdan koettiin olleen liian myöhäinen.
Kehittämisideoina nousi esiin oikea-aikaisen sisäisen ja ulkoisen tiedottamisen sekä ajanvarauksen kehittäminen, markkinoinnin lisääminen, asiakaslähtöisyys, helppo tavoitettavuus myös sähköisen kanavan kautta ja tilan keskeinen sijainti. Opinnäytetyöllä saatiin terveydenhoitajien kokemusten perusteella tietoa siitä, miten kesäterveydenhoitajatoimintaa koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa voitaisiin jatkossa kehittää.