Tanssijan esiintymisjännitys: nuorten kokemuksia esiintymisjännityksestä ja sen hallinnasta
Kyllönen-Jämsä, Lotta (2019)
Kyllönen-Jämsä, Lotta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078040
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni tanssiryhmän suhdetta esiintymisjännitykseen. Intouduin työn aiheesta, sillä tanssijoiden keskuudessa esiintymisjännitys on jäänyt vähemmälle huomiolle ja jännityksen piirteet ovat nousseet esiin esiintymisissä. Tavoitteeni oli saada tietoa, kuinka esiintymisjännitys ilmenee, millä tavoin jännitystä käsitellään sekä mitä syitä löytyy jännityksen taustalta. Halusin löytää myös työkaluja esiintymisjännityksen käsittelemiseen itselleni tanssinopettajuutta varten.
Tutkimuksessani perehdyin esiintymisjännityksen laukaiseviin tekijöihin sekä jännittäjän fyysisiin sekä psyykkisiin tuntemuksiin. Tutustuin myös jännityksen hallintakeinoihin, joista nostin työhöni tanssijoille mahdollisesti hyödyllisimmät ja oleellisimmat hallintakeinot. Tutkittavat vastasivat kyselyyn, jonka kysymykset olivat avoimia kysymyksiä. Tutkimus toteutettiin kevätnäytöksen yhteydessä vuonna 2017, ja tutkittavat vastasivat osaan kysymyksistä ennen esiintymistä ja muutamaan kysymykseen sen jälkeen.
Tutkimuksessa nousi päällimmäisenä esiin oppilaiden tarve esiintymisjännityksen käsittelylle tulevaa ajatellen. Vastauksista nousee tietämättömyyttä yleisesti esiintymisjännityksestä, sen oireista sekä hallintakeinoista. Ei ole välttämättä tiedostettu oireiden johtuvan esiintymisjännityksestä ja ei ole osattu välttämättä havainnoida omaa jännittäjäpersoonaa ja omia tarpeita esiintymisiin valmistautuessa. Tutkimuksesta nousevat oireet ja syyt jännitykselle tukevat jo aiempaa lähdemateriaalia esiintymisjännityksestä.
Esiintymisjännityksen suurimpina syinä nähdään epäonnistumisen pelkoa sekä huolta omasta valmistautumisesta ennen esiintymistä. Tutkimuksesta nousee myös tarve sosiaaliselle tuelle esiintymistilanteissa sekä itseluottamuksen merkitys esiintymisiä ajatellen. Huolestuttavaa on, että vastaajat ovat kokeneet esiintymisjännityksen kasvavan vuosi vuodelta ja tämän takia opettajana olisi tärkeää tutkia aihetta perinpohjaisesti ja auttaa oppilaita esiintymisjännityksen parissa. Tulevaa ajatellen olisikin tärkeää etsiä ratkaisuja esiintymisjännityksen käsitellylle tuntitilanteessa. Mistä löydetään aika asian työstämiselle?
Tutkimuksessani perehdyin esiintymisjännityksen laukaiseviin tekijöihin sekä jännittäjän fyysisiin sekä psyykkisiin tuntemuksiin. Tutustuin myös jännityksen hallintakeinoihin, joista nostin työhöni tanssijoille mahdollisesti hyödyllisimmät ja oleellisimmat hallintakeinot. Tutkittavat vastasivat kyselyyn, jonka kysymykset olivat avoimia kysymyksiä. Tutkimus toteutettiin kevätnäytöksen yhteydessä vuonna 2017, ja tutkittavat vastasivat osaan kysymyksistä ennen esiintymistä ja muutamaan kysymykseen sen jälkeen.
Tutkimuksessa nousi päällimmäisenä esiin oppilaiden tarve esiintymisjännityksen käsittelylle tulevaa ajatellen. Vastauksista nousee tietämättömyyttä yleisesti esiintymisjännityksestä, sen oireista sekä hallintakeinoista. Ei ole välttämättä tiedostettu oireiden johtuvan esiintymisjännityksestä ja ei ole osattu välttämättä havainnoida omaa jännittäjäpersoonaa ja omia tarpeita esiintymisiin valmistautuessa. Tutkimuksesta nousevat oireet ja syyt jännitykselle tukevat jo aiempaa lähdemateriaalia esiintymisjännityksestä.
Esiintymisjännityksen suurimpina syinä nähdään epäonnistumisen pelkoa sekä huolta omasta valmistautumisesta ennen esiintymistä. Tutkimuksesta nousee myös tarve sosiaaliselle tuelle esiintymistilanteissa sekä itseluottamuksen merkitys esiintymisiä ajatellen. Huolestuttavaa on, että vastaajat ovat kokeneet esiintymisjännityksen kasvavan vuosi vuodelta ja tämän takia opettajana olisi tärkeää tutkia aihetta perinpohjaisesti ja auttaa oppilaita esiintymisjännityksen parissa. Tulevaa ajatellen olisikin tärkeää etsiä ratkaisuja esiintymisjännityksen käsitellylle tuntitilanteessa. Mistä löydetään aika asian työstämiselle?