Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Liiketoiminnan strateginen kehittäminen : viherrakennusalan pk-yritys

Saarinen, Johanna (2010)

Avaa tiedosto
Liiketoiminnan strateginen kehittaminen.pdf (2.115Mt)
Lataukset: 


Saarinen, Johanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010062112426
Tiivistelmä
Tutkimuksen teoreettisen osan tavoitteena oli kartoittaa strategia-ajattelua ja olemassa olevia strategisen ajattelun koulukuntien keskeisiä teemoja ja perehtyä tarkemmin liikeidea-ajattelumallin sisältöön. Keskeisenä teemana oli liikeidean neljän peruselementin, markkinoiden, tuotteiden tai palveluiden, toimintatavan ja imagon välinen yhteensopivuus. Lisäksi tavoitteena oli perehtyä viherrakennusalan yrittäjyyteen analysoimalla toimialaa Porterin viiden voiman mallin ja SWOT-analyysin avulla.

Tutkimuksen empiirisen osan tavoitteena oli case–yrityksen liiketoiminnan kehittäminen strategia-ajattelun pohjalta käyttäen valittuja strategisia ajattelumalleja. Tavoitteena oli analysoida erilaisia kilpailustrategioita liikeidean kehittämisen kannalta yrityksen resurs-sien mukaan. Johtopäätökseksi oli tarkoitus valita kolmesta erilaisesta tulevaisuuden visiosta se yritystä parhaiten palveleva visio ja strategia ja selvittää, mitä muutostoimenpiteitä valittuun strategiaan siirtyminen vaatisi.

Tutkimusaineistona työssä käytettiin kirjallisuutta ja case-yrityksen toimitusjohtajan haastattelua. Teoreettisissa luvuissa aineisto pohjautui strategista suunnittelua ja liikeideaa käsitteleviin perusteoksiin. Toimialaa kuvaavassa luvussa ja case-yritystä käsittelevissä luvuissa aineistona oli toimitusjohtajan haastattelu ja oma pohdinta. Yrityksen nykyistä liikeideaa analysoitiin Bostonin matriisin avulla ja liiketoiminnan strategiseen kehittämiseen käytettiin sekä Bostonin matriisia että Porterin strategiaikkunaa.

Strategiaikkunan avulla tunnistettiin liikeideoista kolme strategiavaihtoehtoa: kokonaispalveluiden markkinointi eli differointi yksityisille asiakkaille, voimakkaan vision kasvu eli kustannusjohtajuus toteuttamalla isoja ja rahakkaita rakennusurakoita isojen rakennusliikkeiden ja kuntien kanssa sekä keskittäminen eli suunnittelun osuuden kasvattaminen ja töiden teettäminen sekä rakennusliikkeillä että yksityisillä, mutta keskittyen kokonaan uudisrakentamiseen. Johtopäätöksenä kolmesta vaihtoehdosta strategiaksi valikoitui lievän kasvun visio eli keskittäminen, jolloin saatiin pienemmällä riskillä hyvä rahoitustulos. Tärkeimmäksi muutostoimenpiteeksi määriteltiin markkinoinnin kehittäminen.

Pitkän aikavälin strategisten tekijöiden huomioiminen toiminnan ja strategian suunnittelussa luo vahvan perustan yrityksen toiminnan jatkuvuudelle. Strategia-ajattelun tarkoituksena on yrityksen jatkuvan menestyksen turvaaminen nopeasti muuttuvassa ympäristössä yksinkertaistettujen mallien avulla. Parhaimman tuloksen saa, kun käyttää strategia-ajattelun koulukuntien eri ajattelumalleja työkaluina strategisen suunnittelun apuna eikä pitäydy kaavamaisesti vain yhden koulukunnan suunnittelumenetelmissä ja ajatusmalleissa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste