Tervetuloa röntgenosastolle: Kuvitettu opaskirja kouluikäisille lapsille tavallisimpiin natiivi-, ultraääni- ja magneettitutkimuksiin
Härmä, Janika (2019)
Härmä, Janika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098898
Tiivistelmä
Lasten kuvantaminen on tärkeä osa nykypäivän diagnostiikkaa. Lapsille kuvantamistutkimuksia tehtiin vuonna 2015 yli 250 000 kappaletta. Sairaalaympäristössä tehtävät tutkimukset voivat aiheuttaa lapselle pelkoa ja stressiä. Lapsen hyvällä valmistelulla tulevaan tutkimukseen voidaan ennaltaehkäistä stressi- ja pelkotilojen syntymistä ja antaa lapselle selviytymiskeinoja tutkimuksen kohtaamiseen. Kirjallisten ohjeiden tarjoama tieto tukee hoitohenkilökunnan sanallista ohjausta, ne voivat myös edesauttaa lapsen hoitomyönteisyyttä ja sujuvoittaa tutkimuksen kulkua. Laki potilaan asemasta ja oikeuksista (1992/785, 7§) velvoittaa hoitohenkilökuntaa antamaan lapselle tietoa tulevasta tutkimuksesta.
Toiminnallisen opinnäytetyöni tulostavoitteena oli suunnitella ja tuottaa laadukas ja informatiivinen opaskirja alakouluikäiselle lapselle röntgen-, ultraääni- ja magneettikuvantamisista. Idea opinnäytetyöhön tuli röntgenosastoilta ilmi tuulleesta tarpeesta opaskirjalle, joka esittelisi lapsille röntgenosaston toimintaa ja tukisi röntgenhoitajien työtä lasten ohjaamisessa. Opaskirja toteutettiin yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun kanssa. Projektin toiminnallisena tavoitteena oli antaa lapsipotilaille tietoa tulevasta kuvantamistutkimuksesta ennen tutkimuksen alkua, valmentaa lasta tulevaan tutkimukseen ja lieventää lapsen mahdollisia pelko- ja stressitiloja. Toisena tavoitteena oli tarjota röntgenhoitajille uusi työkalu ohjauksen tueksi. Oppimistavoitteeni oli kohderyhmälle sopivan ja laadukkaan opaskirjan laatiminen, kouluikäisen lapsen kehitystasoon ja ohjaamiseen tutustuminen sekä projektityön vaiheiden hallinta.
Projektin tietoperusta luotiin ajantasaisen tutkimustiedon ja asiantuntijakirjallisuuden pohjalta. Tietoperusta käsitteli kuvantamismenetelmien pääpiirteet, kohderyhmän kehitystason, lapsen kuvantamisen erityispiirteet, lapsen valmistelun periaatteet sekä tietokirjan sisällön ja ulkonäön pääasiat. Tietoperustan ja laatukriteerien pohjalta luotiin tuotteen sisältö, joka suunnattiin pääkohderyhmän ikätasolle sopivaksi. Opaskirjasta tehtiin kuvitettu, 32-sivuinen, kovakantinen kirja. Tuotetta testattiin kohderyhmällä internetkyselyllä. Kyselyssä mitattiin opaskirjan laatukriteereistä johdettuja ominaisuuksia, kuten tekstisisällön, kuvituksen ja taiton onnistumista. Myös lasten vanhemmille annettiin kommentointi mahdollisuus. Testitulosten mukaan tuote koettiin hyödylliseksi ja onnistuneeksi, vähentäen lasten kokemaa pelkoa kuvantamistutkimuksia kohtaan.
Opinnäytetyön tuotetta voisi tulevaisuudessa jatkokehittää kirjasarjaksi. Uudet kirjat voisivat käsitellä esimerkiksi lapselle osastohoidossa tehtäviä hoitotoimenpiteitä ja pieniä toimenpiteitä. Tuotetta voisi testata röntgenhoitajilla, jotta saataisiin tietoa, tukeeko kirjallinen ohjeistus röntgenhoitajan antamaa sanallista ohjausta.
Toiminnallisen opinnäytetyöni tulostavoitteena oli suunnitella ja tuottaa laadukas ja informatiivinen opaskirja alakouluikäiselle lapselle röntgen-, ultraääni- ja magneettikuvantamisista. Idea opinnäytetyöhön tuli röntgenosastoilta ilmi tuulleesta tarpeesta opaskirjalle, joka esittelisi lapsille röntgenosaston toimintaa ja tukisi röntgenhoitajien työtä lasten ohjaamisessa. Opaskirja toteutettiin yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun kanssa. Projektin toiminnallisena tavoitteena oli antaa lapsipotilaille tietoa tulevasta kuvantamistutkimuksesta ennen tutkimuksen alkua, valmentaa lasta tulevaan tutkimukseen ja lieventää lapsen mahdollisia pelko- ja stressitiloja. Toisena tavoitteena oli tarjota röntgenhoitajille uusi työkalu ohjauksen tueksi. Oppimistavoitteeni oli kohderyhmälle sopivan ja laadukkaan opaskirjan laatiminen, kouluikäisen lapsen kehitystasoon ja ohjaamiseen tutustuminen sekä projektityön vaiheiden hallinta.
Projektin tietoperusta luotiin ajantasaisen tutkimustiedon ja asiantuntijakirjallisuuden pohjalta. Tietoperusta käsitteli kuvantamismenetelmien pääpiirteet, kohderyhmän kehitystason, lapsen kuvantamisen erityispiirteet, lapsen valmistelun periaatteet sekä tietokirjan sisällön ja ulkonäön pääasiat. Tietoperustan ja laatukriteerien pohjalta luotiin tuotteen sisältö, joka suunnattiin pääkohderyhmän ikätasolle sopivaksi. Opaskirjasta tehtiin kuvitettu, 32-sivuinen, kovakantinen kirja. Tuotetta testattiin kohderyhmällä internetkyselyllä. Kyselyssä mitattiin opaskirjan laatukriteereistä johdettuja ominaisuuksia, kuten tekstisisällön, kuvituksen ja taiton onnistumista. Myös lasten vanhemmille annettiin kommentointi mahdollisuus. Testitulosten mukaan tuote koettiin hyödylliseksi ja onnistuneeksi, vähentäen lasten kokemaa pelkoa kuvantamistutkimuksia kohtaan.
Opinnäytetyön tuotetta voisi tulevaisuudessa jatkokehittää kirjasarjaksi. Uudet kirjat voisivat käsitellä esimerkiksi lapselle osastohoidossa tehtäviä hoitotoimenpiteitä ja pieniä toimenpiteitä. Tuotetta voisi testata röntgenhoitajilla, jotta saataisiin tietoa, tukeeko kirjallinen ohjeistus röntgenhoitajan antamaa sanallista ohjausta.