Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Urheiluseuran yhteistyökumppanuudet

Hiltunen, Miika; Mönkkönen Joonas (2019)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Hiltunen_Mönkkönen.pdf (471.4Kt)
Lataukset: 


Hiltunen, Miika
Mönkkönen Joonas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098900
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin kuopiolaiselle jääkiekkoseura KalPalle. Opinnäytetyön aiheena on urheiluseuran yhteistyökumppanuudet. Tavoitteena oli selvittää kumppanuuksien laatua ja sitä, kokevatko kumppanit yhteistyön heitä hyödyttäviksi ja ovatko nämä tyytyväisiä kumppanuuteen. Tämän lisäksi haastateltiin KalPan myynti- ja asiakkuusjohtajaa yhteistyökumppanuuksiin liittyen urheiluseuran näkökulmasta. Tutkimuksen pohjalta saatiin myös kehitysehdotuksia, joilla KalPa voi kehittää omia yhteistyökumppanuushyötyjään enemmän lisäarvoa tuottavaksi.

Teoria koostuu sponsoroinnista, yhteistyökumppanuudesta, brändistä sekä KalPasta ja sen historiasta. Yhteistyökumppanikysely toteutettiin kvantitatiivisesti, sisältäen avoimia kysymyksiä. Tutkimus lähetettiin sähköpostikyselynä, josta saatu materiaali analysoitiin. Tutkimuskyselyllä selvitettiin kumppaneiden tyytyväisyyttä KalPaan ja haettiin kehitysideoita. Tutkimushaastattelu toteutettiin kvalitatiivisesti ja siinä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelulla selvitettiin sponsorointia, eli yhteistyökumppanuuksia urheiluseuran näkökulmasta ja saatiin perspektiiviä suhteessa kumppanikyselyyn.



Tutkimuksesta selvisi, että yhteistyökumppanit olivat yleisellä tasolla tyytyväisiä yhteistyöhönsä KalPan kanssa. Tyytyväisyysarvosanaksi muodostui 4,03/5. Yhteistyökumppanuus koettiin hyödylliseksi, sillä kumppanit kokivat saavansa hyötyä kumppanuudestaan KalPan kanssa arvosanalla 3,58/5. Noin 20 prosenttia kyselyyn vastanneista eivät olleet vielä saaneet tavoitteitaan toteutettua, joten tavoitteisiinsa päässeiden hyötyarvosanaksi muodostuisi oletettavasti selkeästi yli 3,58. Eniten hyötyä luoviksi yhteistyökumppanuushyödyiksi arvioivat he näkyvyyden ja kumppanuusverkoston. Urheilullinen menestys ei ollut tärkeä tekijä kumppanuuden syntymisen kannalta vaan miltei puolelle vastaajista oli tärkeää voida tukea paikallista urheiluseuraa ja hieman yli puolelle tärkein asia olivat KalPan tarjoamat hyödyt.



Johtopäätöksinä tutkimuksesta voidaan todeta, että kumppanit ovat yleisesti tyytyväisiä KalPaan ja sen tarjoamiin yhteistyökumppanuushyötyihin. Heidän vastauksistaan kävi ilmi välittämisen tunne, sillä kehitysideoista nousi esiin konkreettisia tapoja, joilla KalPa voi parantaa tarjoamiaan hyötyjä siten luoda enemmän lisäarvoa. Näkyvyyttä arvostetaan yhä eniten, mikä on tänä päivänä yllättävää, sillä kumppanuus on paljon muutakin kuin mainos kaukalon laidassa. Verkostot arvostetaan myös korkealle ja kumppanit tiedostavat, että sieltä on mahdollisuus saada eniten lisäarvoa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste