Lelupäivä tukemassa varhaiskasvatuksen kestävän kehityksen pedagogiikkaa
Kokki-Nyberg, Erja (2019)
Kokki-Nyberg, Erja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098883
Tiivistelmä
Lelupäivä, päivä jolloin lapsi voi tuoda oman lelun päiväkotiin, on ollut yleinen käytänne päiväkotien varhaiskasvatuksessa. Aiheesta on käyty keskustelua julkisuudessa ja sitä on jonkin verran tutkittu eri näkökulmista. Esille on noussut muun muassa lelupäivän pedagoginen sisältö. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tarkastella lelupäivää ilmiönä sekä kehittää sen pedagogiikkaa osana varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria.
Työlläni halusin myös antaa kasvattajille uusia näkökulmia tarkastella varhaiskasvatukseen juurtunutta käytännettä. Työssäni kehitin lelupäivän teemalliseen ja toiminnalliseen suuntaan lähestymällä sitä lapsille läheisen asian lelun kautta. Halusin myös selvittää, tukivatko valitsemani toimintatavat lelupäivän pedagogiikan kehittämistä. Toteutin opinnäytetyöni yhteistyössä helsinkiläisen päiväkodin kanssa.
Opinnäytetyöni oli toiminnallinen lyhyt viiden työpajan projekti, joka oli suunnattu viisivuotiaille lapsille. Projektin teemana olivat kestävä kehitys ja kuluttajakasvatus. Tietoperustana käytin kestävään kehitykseen, kuluttajakasvatukseen sekä lapsen kehitykseen liittyvää teoriatietoa sekä Varhaiskasvatussuunnitelman perusteista nostettuja osallisuus ja yhteisöllisyys käsitteitä.
Työpajatoimintaa dokumentoitiin ja projektin lopussa materiaalista koottiin kuvakooste päiväkodin seinälle. Toimintaa arvioitiin työpajatoiminnan aikana sekä jälkeenpäin dokumenttien avulla. Arviointia varten kerättiin myös palautetta lapsilta, henkilökunnalta sekä lasten vanhemmilta.
Uusi tapa toteuttaa lelupäivä työpajoina ja tuoda siihen kestävän kehityksen sekä kuluttamisen teemat sai hyvän vastaanoton. Lapset kiinnostuivat ja innostuivat teemoista itselle tärkeän ja läheisen asian kautta. Vanhemmat suhtautuivat positiivisesti teemojen esille nostamiseen ja projektin tuomat asiat olivat olleet keskustelun aiheina myös kodeissa. Työyhteisössä koettiin tervetulleena uusi näkökulma ja tapa lelupäivän toteuttamiseen. Pedagogiikan kehittämiseen ja olemassa olevien käytänteiden tarkasteluun sekä kehittämiseen suhtauduttiin positiivisesti.
Työlläni halusin myös antaa kasvattajille uusia näkökulmia tarkastella varhaiskasvatukseen juurtunutta käytännettä. Työssäni kehitin lelupäivän teemalliseen ja toiminnalliseen suuntaan lähestymällä sitä lapsille läheisen asian lelun kautta. Halusin myös selvittää, tukivatko valitsemani toimintatavat lelupäivän pedagogiikan kehittämistä. Toteutin opinnäytetyöni yhteistyössä helsinkiläisen päiväkodin kanssa.
Opinnäytetyöni oli toiminnallinen lyhyt viiden työpajan projekti, joka oli suunnattu viisivuotiaille lapsille. Projektin teemana olivat kestävä kehitys ja kuluttajakasvatus. Tietoperustana käytin kestävään kehitykseen, kuluttajakasvatukseen sekä lapsen kehitykseen liittyvää teoriatietoa sekä Varhaiskasvatussuunnitelman perusteista nostettuja osallisuus ja yhteisöllisyys käsitteitä.
Työpajatoimintaa dokumentoitiin ja projektin lopussa materiaalista koottiin kuvakooste päiväkodin seinälle. Toimintaa arvioitiin työpajatoiminnan aikana sekä jälkeenpäin dokumenttien avulla. Arviointia varten kerättiin myös palautetta lapsilta, henkilökunnalta sekä lasten vanhemmilta.
Uusi tapa toteuttaa lelupäivä työpajoina ja tuoda siihen kestävän kehityksen sekä kuluttamisen teemat sai hyvän vastaanoton. Lapset kiinnostuivat ja innostuivat teemoista itselle tärkeän ja läheisen asian kautta. Vanhemmat suhtautuivat positiivisesti teemojen esille nostamiseen ja projektin tuomat asiat olivat olleet keskustelun aiheina myös kodeissa. Työyhteisössä koettiin tervetulleena uusi näkökulma ja tapa lelupäivän toteuttamiseen. Pedagogiikan kehittämiseen ja olemassa olevien käytänteiden tarkasteluun sekä kehittämiseen suhtauduttiin positiivisesti.