Kirjaaminen ensihoidossa, opiskelumateriaalin kehittäminen ensihoidon tutkinto-ohjelmaan
Putkonen, Sami; Saarelainen, Alisa (2019)
Putkonen, Sami
Saarelainen, Alisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109010
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata kirjaamista ensihoidossa sekä kehittää tähän liittyvää opiskelumateriaalia Metropolia Ammattikorkeakoulun ensihoidon tutkinto-ohjelman opiskelijoille. Tavoitteena on opiskelijoiden taitojen karttuminen ensihoitokertomuksen kirjaamisessa sekä käytänteiden yhtenäistäminen näyttöön perustuvan tarpeen mukaisesti.
Ensihoidossa kirjaamisella tarkoitetaan ensihoitokertomusta, jossa viralliseen asiakirjaan kerrotaan potilaan sairastumisen tai vammautumiseen liittyvistä alkutapahtumista, voinnin tilasta, annetuista hoitotoimenpiteistä ja vasteesta sekä olotilat, joissa potilas kohdataan. Ensihoitokertomus on käytettävissä potilastiedon arkistosta muiden potilaskertomusasiakirjojen tapaan. Aikaisempien tutkimusten tulokset osoittivat, että ensihoitokertomus koetaan käytettävyydeltään tehokkaaksi päätöksenteon pohjaksi ja sitä käytetään usein osana potilaan hoitoa. Ensihoitokertomus täydentää henkilöstön antamaa suullista raporttia sekä toimii juridisena hoidon dokumenttina. Potilastietoja ja organisaatioiden toimintaa kuvaavia tietoja kerätään silti tällä hetkellä ilman valtakunnallista yhtenäisyyttä ja aikaisempien ensihoitokertomusten sisältöä tutkivien raporttien mukaan esimerkiksi elintoimintojen seurannan tunnuslukutietoja puuttui aineistosta lukumääräisesti paljon.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen opinnäytetyö ja se toteutettiin kaksiosaisena. Ensimmäisessä osassa tehtiin kirjallisuuskatsaus aiheeseen liittyvästä tutkimustiedosta, jonka pohjalta muodostettiin kuvaus kirjaamisesta yleensä terveydenhuollossa sekä tarkemmin ensihoidossa. Toiseen vaiheeseen kuului opiskelumateriaalin kehittäminen ensihoidon tutkinto-ohjelman opiskelijoille. Koulutusmateriaali koostuu kirjaamisen SOP-prosessikaaviosta sekä PowerPoint - esityksestä, jossa käydään läpi ensihoidon kirjaamisen teoreettinen osuus yhdessä muutamien harjoitustehtävien kanssa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kirjaamisella on jatkuvasti entistä suurempi merkitys potilaan jatkohoidon kannalta sekä oikeudenturvan näkökulmasta. Potilasasiakirjoihin kirjattu tieto voi toimia myös tulevaisuuden tutkimusten hoidon laadun mittarina. Tämänhetkistä aineistoa aiheesta on melko vähän ja on sen vuoksi tärkeää, että potilasasiakirjoihin dokumentointi ja sitä säätelevät lait sekä asetukset otetaan ensihoidon tutkinto-ohjelmassa huomioon opiskelijoiden taitojen edistämisessä ja mahdollisesti käytäntöjen yhdenmukaistamisessa ainakin niiltä osa-alueilta, jotka aikaisemmissa tutkimuksissa nähtiin ensihoitokertomuksissa puutteellisina.
Ensihoidossa kirjaamisella tarkoitetaan ensihoitokertomusta, jossa viralliseen asiakirjaan kerrotaan potilaan sairastumisen tai vammautumiseen liittyvistä alkutapahtumista, voinnin tilasta, annetuista hoitotoimenpiteistä ja vasteesta sekä olotilat, joissa potilas kohdataan. Ensihoitokertomus on käytettävissä potilastiedon arkistosta muiden potilaskertomusasiakirjojen tapaan. Aikaisempien tutkimusten tulokset osoittivat, että ensihoitokertomus koetaan käytettävyydeltään tehokkaaksi päätöksenteon pohjaksi ja sitä käytetään usein osana potilaan hoitoa. Ensihoitokertomus täydentää henkilöstön antamaa suullista raporttia sekä toimii juridisena hoidon dokumenttina. Potilastietoja ja organisaatioiden toimintaa kuvaavia tietoja kerätään silti tällä hetkellä ilman valtakunnallista yhtenäisyyttä ja aikaisempien ensihoitokertomusten sisältöä tutkivien raporttien mukaan esimerkiksi elintoimintojen seurannan tunnuslukutietoja puuttui aineistosta lukumääräisesti paljon.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen opinnäytetyö ja se toteutettiin kaksiosaisena. Ensimmäisessä osassa tehtiin kirjallisuuskatsaus aiheeseen liittyvästä tutkimustiedosta, jonka pohjalta muodostettiin kuvaus kirjaamisesta yleensä terveydenhuollossa sekä tarkemmin ensihoidossa. Toiseen vaiheeseen kuului opiskelumateriaalin kehittäminen ensihoidon tutkinto-ohjelman opiskelijoille. Koulutusmateriaali koostuu kirjaamisen SOP-prosessikaaviosta sekä PowerPoint - esityksestä, jossa käydään läpi ensihoidon kirjaamisen teoreettinen osuus yhdessä muutamien harjoitustehtävien kanssa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kirjaamisella on jatkuvasti entistä suurempi merkitys potilaan jatkohoidon kannalta sekä oikeudenturvan näkökulmasta. Potilasasiakirjoihin kirjattu tieto voi toimia myös tulevaisuuden tutkimusten hoidon laadun mittarina. Tämänhetkistä aineistoa aiheesta on melko vähän ja on sen vuoksi tärkeää, että potilasasiakirjoihin dokumentointi ja sitä säätelevät lait sekä asetukset otetaan ensihoidon tutkinto-ohjelmassa huomioon opiskelijoiden taitojen edistämisessä ja mahdollisesti käytäntöjen yhdenmukaistamisessa ainakin niiltä osa-alueilta, jotka aikaisemmissa tutkimuksissa nähtiin ensihoitokertomuksissa puutteellisina.