Ulkoisten verkkopalveluiden näkyvyyden ja käyttäjälähtöisyyden kehittäminen yrityksessä X
Berg, Oskar (2019)
Berg, Oskar
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109016
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli kehittää kohdeyrityksen orgaanista ja maksettua verkkonäkyvyyttä hakukoneissa sekä valituissa sosiaalisen median kanavissa. Insinöörityön kohdeyritys on pääkaupunkiseudulla toimiva yksityinen toisen asteen oppilaitos, joka tarjoaa myös aikuiskoulutusta. Insinöörityö tehtiin kohdeyrityksen markkinointitiimin kanssa.
Kohdeyrityksen verkkonäkyvyyden nykytilan kartoittamista varten kerättiin dataa käyttämällä hyväksi Google Analyticsia sekä Google Search Consolea. Markkinointitiimin jäsenille esitettiin kysymyksiä sekä havainnoitiin yrityksen ja sen nimeämien kilpailijoiden verkkosivuja ja sosiaalisen median tilejä. Kehityskohteet tunnistettiin SWO-analyysin avulla. Niiden perusteella kerättiin teoriatietoa parhaista käytännöistä hakukoneoptimoinnissa, sosiaalisen median strategian rakentamisessa sekä inbound-markkinoinnissa.
Kehitysehdotukset rakennettiin vastaamaan nykytila-analyysin lopuksi esitettyihin tavoitteisiin. Kohdeyritys halusi lisätä liikennettä verkkosivuilleen sekä aktivoida seuraajiaan sosiaalisessa mediassa. Kehitysehdotuksien avulla kohdeyritys pystyy parantamaan verkkosivujensa hakukoneoptimointia sekä käyttää sosiaalista mediaa järjestelmällisemmin.
Verkkosivujen ja sosiaalisen median tutkimisen ohella insinöörityössä tehtiin toimintatutkimus, jossa luotiin testikampanja hakusanamarkkinointialusta Google Adsiin. Testikampanjaa seurattiin säännöllisesti ja siihen tehtiin muokkauksia markkinointikustannusten optimoimiseksi. Testikampanjan loputtua sen tuloksia verrattiin samanaikaisesti toteutettuihin pääkampanjoihin. Tuloksista pystyi tunnistamaan hyviä käytäntöjä markkinointikustannusten optimoinnista sekä mainoksen kohdentamisesta. Testikampanja pärjäsi vertailussa hyvin tuloksin, vaikka sen päiväbudjetti oli pienempi kuin pääkampanjoiden.
Kohdeyrityksen verkkonäkyvyyden nykytilan kartoittamista varten kerättiin dataa käyttämällä hyväksi Google Analyticsia sekä Google Search Consolea. Markkinointitiimin jäsenille esitettiin kysymyksiä sekä havainnoitiin yrityksen ja sen nimeämien kilpailijoiden verkkosivuja ja sosiaalisen median tilejä. Kehityskohteet tunnistettiin SWO-analyysin avulla. Niiden perusteella kerättiin teoriatietoa parhaista käytännöistä hakukoneoptimoinnissa, sosiaalisen median strategian rakentamisessa sekä inbound-markkinoinnissa.
Kehitysehdotukset rakennettiin vastaamaan nykytila-analyysin lopuksi esitettyihin tavoitteisiin. Kohdeyritys halusi lisätä liikennettä verkkosivuilleen sekä aktivoida seuraajiaan sosiaalisessa mediassa. Kehitysehdotuksien avulla kohdeyritys pystyy parantamaan verkkosivujensa hakukoneoptimointia sekä käyttää sosiaalista mediaa järjestelmällisemmin.
Verkkosivujen ja sosiaalisen median tutkimisen ohella insinöörityössä tehtiin toimintatutkimus, jossa luotiin testikampanja hakusanamarkkinointialusta Google Adsiin. Testikampanjaa seurattiin säännöllisesti ja siihen tehtiin muokkauksia markkinointikustannusten optimoimiseksi. Testikampanjan loputtua sen tuloksia verrattiin samanaikaisesti toteutettuihin pääkampanjoihin. Tuloksista pystyi tunnistamaan hyviä käytäntöjä markkinointikustannusten optimoinnista sekä mainoksen kohdentamisesta. Testikampanja pärjäsi vertailussa hyvin tuloksin, vaikka sen päiväbudjetti oli pienempi kuin pääkampanjoiden.