Tunnusluvuilla ohjaaminen operatiivisessa toimitusprosessissa – Tornion Panimo Oy
Böök, Jaakko (2019)
Böök, Jaakko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098931
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää, miten tunnuslukujen ohjaaminen tapahtui operatiivisessa toimitusprosessissa toimeksiantajan yrityksessä. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Tornion Panimo Oy:lle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää tunnuslukuja ohjaamaan operatiivista toimitusprosessia. Teoriaosuudessa käytiin läpi tilaus-toimitusketjun hallinnoimista sekä läpimenoprosessia ja niiden suorituskyvyn mittaamista. Tutkimusosiossa tarkasteltiin yrityksen nykytilan asiakastilausprosesseja, joissa ohjailtiin mittareiden ja niistä saatujen tunnuslukujen kautta operatiivisia toimitusprosesseja. Opinnäytetyön tavoite oli nostaa esille yrityksen asiakastilausprosessin kehitettävät kohteet ja pohtia niihin sopivat mittarit, joista saadaan tunnuslukuja, jotta voidaan analysoida prosessin tehokkuutta. Tärkein kehityskohde oli asiakastilausprosessin läpimenoaikojen lyhentäminen operatiivisessa toimitusprosessissa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä, jossa hyödynnettiin valmiiksi tuotettuja numeraalisia aineistoja tiedonkeruussa. Valmiiksi tuotetut aineistot saatiin Odoo-toiminnanohjausjärjestelmästä ja Golli-palvelusta. Näiden pohjalta toteutettiin omia aineistoja ohjaamaan asiakastilausprosesseja.
Tutkimuksen yhteenvetona voitiin todeta, että asiakastilausprosessissa työntekijän tekemät toiminnot määräävät paljolti läpimenoaikoja, joten oikeaoppisiin toimintoihin tulisi panostaa vieläkin enemmän.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä, jossa hyödynnettiin valmiiksi tuotettuja numeraalisia aineistoja tiedonkeruussa. Valmiiksi tuotetut aineistot saatiin Odoo-toiminnanohjausjärjestelmästä ja Golli-palvelusta. Näiden pohjalta toteutettiin omia aineistoja ohjaamaan asiakastilausprosesseja.
Tutkimuksen yhteenvetona voitiin todeta, että asiakastilausprosessissa työntekijän tekemät toiminnot määräävät paljolti läpimenoaikoja, joten oikeaoppisiin toimintoihin tulisi panostaa vieläkin enemmän.