Lokaatiopohjaisen peliprototyypin työkalut
Salminen, Andres (2019)
Salminen, Andres
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109112
Tiivistelmä
Insinöörityössä kartoitettiin lokaatiopohjaisten pelien tilannetta markkinoilla ja niiden keskeisimpiä mekaniikkoja. Lisäksi työssä kartoitettiin asiakkaan tarpeita lokaatiopohjaisten pelien prototyyppien tekemiselle. Tavoitteena työssä oli luoda työkaluja ja pohja lokaatiopohjaisten pelien prototyypeille, jotta asiakasyrityksen prototyyppien tekemisen prosesseja saataisiin nopeutettua.
Työkalut ja pohja toteutettiin käyttäen Unity-pelimoottoria ja C#-ohjelmointikieltä. Lisäksi projektissa käytettiin asiakkaan tarjoamaa komponenttia kartan visualisoimiseksi.
Työkalut sisälsivät perustoiminnallisuuksia lokaatiopohjaisille peleille, kuten kartan generointia, sisällön generointia, mahdollisuudet visualisoinnin helppoon muokkaukseen sekä toiminnallisuuksia pelaajalle, kuten pelaajan hahmon sijoittamisen laitteesta saadun GPS-sijainnin avulla ja kameran katselukulman manipuloinnin.
Näiden lisäksi, asiakkaan vaatimusten mukaan, työkaluilla voitiin luoda useita visualisointeja samanaikaisesti sekä vaihtaa niiden välillä pelin aikana. Näiden perustoiminnallisuuksien lisäksi työkalujen järjestelmät antavat työkalujen käyttäjien lisätä omaa toiminnallisuutta peleihin, jotta he voivat tehdä prototyyppejä mahdollisista pelimuodoista ja kartanvisualisoinneista. Työkalut otettiin asiakasyrityksessä käyttöön.
Työkalut ja pohja toteutettiin käyttäen Unity-pelimoottoria ja C#-ohjelmointikieltä. Lisäksi projektissa käytettiin asiakkaan tarjoamaa komponenttia kartan visualisoimiseksi.
Työkalut sisälsivät perustoiminnallisuuksia lokaatiopohjaisille peleille, kuten kartan generointia, sisällön generointia, mahdollisuudet visualisoinnin helppoon muokkaukseen sekä toiminnallisuuksia pelaajalle, kuten pelaajan hahmon sijoittamisen laitteesta saadun GPS-sijainnin avulla ja kameran katselukulman manipuloinnin.
Näiden lisäksi, asiakkaan vaatimusten mukaan, työkaluilla voitiin luoda useita visualisointeja samanaikaisesti sekä vaihtaa niiden välillä pelin aikana. Näiden perustoiminnallisuuksien lisäksi työkalujen järjestelmät antavat työkalujen käyttäjien lisätä omaa toiminnallisuutta peleihin, jotta he voivat tehdä prototyyppejä mahdollisista pelimuodoista ja kartanvisualisoinneista. Työkalut otettiin asiakasyrityksessä käyttöön.