Tarinavetoisen videopelin tuotanto: Yhtäläisyydet fiktiivisen elokuvatuotannon kanssa
Kuutti, Karoliina (2019)
Kuutti, Karoliina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109117
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön tarkoituksena on avata tarinavetoisen videopelin tuotantoa yleisellä tasolla. Se selvittää, mistä elementeistä tarinavetoinen videopeli koostuu, minkälainen ja taitoinen tiimi sen kehittämiseen tarvitaan ja millaisia eri tuotannon vaiheita videopelin kehitykseen sisältyy. Videopelillä tässä työssä tarkoitetaan erilaisilla digitaalisilla alustoilla, kuten tietokoneella, pelikonsolilla tai mobiililaitteella pelattavia elektronisia pelejä, joihin pelaaja voi uppoutua pidemmäksikin aikaa.
Työ vertailee tarinavetoisen videopelin tuotantoa fiktiivisen elokuvan tuotantoon, esittäen niiden yhtymäkohtia ja eroavaisuuksia. Työ myös pyrkii vastaamaan kysymyksiin kuten minkälaisia elokuva-alan rooleja ja taitoja tarinavetoisen videopelin tuotannossa voitaisiin hyödyntää sekä miltä näyttää peli- ja elokuva-alan yhteinen tulevaisuus.
Kirjallisten lähteiden lisäksi työssä on käytetty asiantuntijahaastattelua. Työn
teosanalyysissä esitellään ja analysoidaan videopeli Red Dead Redemption 2. Analyysin avulla pyritään esittelemään tarinavetoista videopeliä ja tuomaan esille sen elokuvallisia piirteitä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena esitellä tarinavetoista pelituotantoa mahdollisimman yksinkertaisesti ja kaventaa näin lukijan silmissä peli- ja elokuva-alan välistä kuilua.
Opinnäytetyöstä käy ilmi, että tarinavetoisten videopelien kehittyessä yhä elokuvallisimmiksi sekä taidokkaammiksi, voidaan myös eri elokuva-alan osaajien taitoja hyödyntää videopelin tuotannossa. Opinnäytetyö myös mainitsee tarinavetoisten videopelien sekä fiktiivisten elokuvien jo olemassa olevista yhtymäkohdista, jolloin näiden kahden eri viihteen muodon rajat tulevat mahdollisesti myös tulevaisuudessa yhä enemmän hämärtymään.
Työ vertailee tarinavetoisen videopelin tuotantoa fiktiivisen elokuvan tuotantoon, esittäen niiden yhtymäkohtia ja eroavaisuuksia. Työ myös pyrkii vastaamaan kysymyksiin kuten minkälaisia elokuva-alan rooleja ja taitoja tarinavetoisen videopelin tuotannossa voitaisiin hyödyntää sekä miltä näyttää peli- ja elokuva-alan yhteinen tulevaisuus.
Kirjallisten lähteiden lisäksi työssä on käytetty asiantuntijahaastattelua. Työn
teosanalyysissä esitellään ja analysoidaan videopeli Red Dead Redemption 2. Analyysin avulla pyritään esittelemään tarinavetoista videopeliä ja tuomaan esille sen elokuvallisia piirteitä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena esitellä tarinavetoista pelituotantoa mahdollisimman yksinkertaisesti ja kaventaa näin lukijan silmissä peli- ja elokuva-alan välistä kuilua.
Opinnäytetyöstä käy ilmi, että tarinavetoisten videopelien kehittyessä yhä elokuvallisimmiksi sekä taidokkaammiksi, voidaan myös eri elokuva-alan osaajien taitoja hyödyntää videopelin tuotannossa. Opinnäytetyö myös mainitsee tarinavetoisten videopelien sekä fiktiivisten elokuvien jo olemassa olevista yhtymäkohdista, jolloin näiden kahden eri viihteen muodon rajat tulevat mahdollisesti myös tulevaisuudessa yhä enemmän hämärtymään.