Maistraattien strategian toteutuminen 2017: Arvot ja yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet
Martikainen, Anne-Mari (2019)
Martikainen, Anne-Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905119238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905119238
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia maistraattien strategian toteutumista vuonna 2017 arvojen ja yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden osalta. Opinnäytetyössä selvitettiin, mitkä ovat maistraattien arvot ja kuinka ne toteutuivat vuonna 2017 asiakkaiden näkökulmasta katsottuna. Lisäksi selvitettiin maistraattien strategian yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet ja se, mitä toimenpiteitä maistraatit tekivät niiden toteutumiseksi vuonna 2017. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Itä-Suomen aluehallintovirastoon kuuluva maistraattien ohjaus- ja kehittämisyksikkö.
Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään strategiatyön teoriaa ja käsitteitä, strategista johtamista sekä teoriaa asiakastyytyväisyydestä ja sen mittaamisesta. Lisäksi käsitellään ohjausta ja tulosohjausta valtionhallinnossa sekä maistraattien strategista tulosohjausta. Kyseessä oli tapaustutkimus, jonka tutkimuskysymysten ratkaisemiseksi verrattiin kahta eri aineistoa mahdollisimman luotettavan ja oikeanmukaisen lopputuloksen varmistamiseksi.
Tutkimuksen tulosten perusteella maistraattien arvot toteutuivat kokonaisuudessaan hyvin. Arvoista parhaiten toteutui asiantuntijuus ja selkeästi heikoiten uudistuvuus. Yhteenvetona maistraattien asiakkaiden voitiin todeta olevan tyytyväisiä maistraattien palveluihin ja arvojen toteutuneen hyvin. Tutkimustulosten mukaan maistraatit toteuttivat yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden toteutumiseksi asetetut toimenpiteet. Maistraattien tuottama raportointi tehtyjen toimenpiteiden osalta oli kuitenkin vaihtelevaa. Tämän vuoksi tulokset asettivat omat kysymyksensä sille, oliko osa toimenpiteistä toteutunut kattavasti vain joissakin yksittäisissä maistraateissa. Yhteiskunnalliselle vaikuttavuudelle asetettu mittari ei toteutunut johtuen MERP-hankkeen viivästymisestä. Yhteiskunnalliselle vaikuttavuudelle asetetun mittarin kuvaavuutta voidaan myös pohtia, sillä mittasiko se todella sitä vaikuttavuutta, mitä sen oli tarkoitettu mittaavan.
Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään strategiatyön teoriaa ja käsitteitä, strategista johtamista sekä teoriaa asiakastyytyväisyydestä ja sen mittaamisesta. Lisäksi käsitellään ohjausta ja tulosohjausta valtionhallinnossa sekä maistraattien strategista tulosohjausta. Kyseessä oli tapaustutkimus, jonka tutkimuskysymysten ratkaisemiseksi verrattiin kahta eri aineistoa mahdollisimman luotettavan ja oikeanmukaisen lopputuloksen varmistamiseksi.
Tutkimuksen tulosten perusteella maistraattien arvot toteutuivat kokonaisuudessaan hyvin. Arvoista parhaiten toteutui asiantuntijuus ja selkeästi heikoiten uudistuvuus. Yhteenvetona maistraattien asiakkaiden voitiin todeta olevan tyytyväisiä maistraattien palveluihin ja arvojen toteutuneen hyvin. Tutkimustulosten mukaan maistraatit toteuttivat yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden toteutumiseksi asetetut toimenpiteet. Maistraattien tuottama raportointi tehtyjen toimenpiteiden osalta oli kuitenkin vaihtelevaa. Tämän vuoksi tulokset asettivat omat kysymyksensä sille, oliko osa toimenpiteistä toteutunut kattavasti vain joissakin yksittäisissä maistraateissa. Yhteiskunnalliselle vaikuttavuudelle asetettu mittari ei toteutunut johtuen MERP-hankkeen viivästymisestä. Yhteiskunnalliselle vaikuttavuudelle asetetun mittarin kuvaavuutta voidaan myös pohtia, sillä mittasiko se todella sitä vaikuttavuutta, mitä sen oli tarkoitettu mittaavan.