Muuntojoustava oppimisympäristö
Rastas, Tanja (2019)
Rastas, Tanja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139378
Tiivistelmä
Vuoteen 2019 mennessä peruskoulun luokat 1-9 ovat siirtyneet uuteen perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Uuden opetussuunnitelman tarkoituksena on ennen kaikkea vahvistaa oppilaan aktiivisuutta sekä lisätä opiskelun merkityksellisyyttä. Oppimisympäristön tulee tilana vastata sille asetettuihin tarpeisiin sekä tukea opiskelua ja sen asettamia vaatimuksia. Yhdelle tilalle halutaan useampia käyttötarkoituksia, minkä vuoksi muuntojoustavuuteen panostaminen on tärkeä osa koulusuunnittelua.
Opinnäytetyössä selvitettiin oppimistiloihin kohdistuvia vaatimuksia sekä suunnittelussa huomioon otettavia tekijöitä. Tavoitteena oli perehtyä siihen, miten oppimisympäristö toimii tilana. Keskeisenä tavoitteena on luoda kattava käsitys muuntojoustavuuden tuomista mahdollisuuksista tilasuunnittelussa.
Työn alussa tutkittiin opetussuunnitelman vaikutusta fyysisen oppimisympäristön vaatimuksiin sekä oppimisympäristöä tilana. Sen jälkeen vertailtiin erilaisia tilanjakajia sekä niiden teknisiä ominaisuuksia. Selvitystyön tueksi toteutettiin oppimisympäristöissä työskenteleville opettajille kyselytutkimus liittyen tilojen muuntojoustavuuteen. Keskeisiä teemoja olivat tilojen rakenne, muuntojoustavuus sekä toimivuus arkikäytössä. Työn lopuksi tehtiin suunnittelutyö, jolla saatiin luotua konkreettinen oppimisympäristön tila ja osoitettua, miten tämä tila toimii erilaisissa opetustilanteissa.
Opinnäytetyössä toteutetussa kyselyssä saatiin kartoitettua tämänhetkisen koulusuunnittelun onnistuneet sekä kehitettävät osa-alueet opettajien näkökulmasta. Työssä todettiin, että käyttäjälähtöinen tarvesuunnittelu on tärkeä osa suunnitteluprosessia, jotta tilat saadaan optimoitua sopivaksi käyttäjäryhmälle.
Opinnäytetyössä selvitettiin oppimistiloihin kohdistuvia vaatimuksia sekä suunnittelussa huomioon otettavia tekijöitä. Tavoitteena oli perehtyä siihen, miten oppimisympäristö toimii tilana. Keskeisenä tavoitteena on luoda kattava käsitys muuntojoustavuuden tuomista mahdollisuuksista tilasuunnittelussa.
Työn alussa tutkittiin opetussuunnitelman vaikutusta fyysisen oppimisympäristön vaatimuksiin sekä oppimisympäristöä tilana. Sen jälkeen vertailtiin erilaisia tilanjakajia sekä niiden teknisiä ominaisuuksia. Selvitystyön tueksi toteutettiin oppimisympäristöissä työskenteleville opettajille kyselytutkimus liittyen tilojen muuntojoustavuuteen. Keskeisiä teemoja olivat tilojen rakenne, muuntojoustavuus sekä toimivuus arkikäytössä. Työn lopuksi tehtiin suunnittelutyö, jolla saatiin luotua konkreettinen oppimisympäristön tila ja osoitettua, miten tämä tila toimii erilaisissa opetustilanteissa.
Opinnäytetyössä toteutetussa kyselyssä saatiin kartoitettua tämänhetkisen koulusuunnittelun onnistuneet sekä kehitettävät osa-alueet opettajien näkökulmasta. Työssä todettiin, että käyttäjälähtöinen tarvesuunnittelu on tärkeä osa suunnitteluprosessia, jotta tilat saadaan optimoitua sopivaksi käyttäjäryhmälle.