Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Muuntojoustava oppimisympäristö

Rastas, Tanja (2019)

 
Avaa tiedosto
Rastas_Tanja_opinnäytetyö.pdf (3.513Mt)
Lataukset: 


Rastas, Tanja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139378
Tiivistelmä
Vuoteen 2019 mennessä peruskoulun luokat 1-9 ovat siirtyneet uuteen perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Uuden opetussuunnitelman tarkoituksena on ennen kaikkea vahvistaa oppilaan aktiivisuutta sekä lisätä opiskelun merkityksellisyyttä. Oppimisympäristön tulee tilana vastata sille asetettuihin tarpeisiin sekä tukea opiskelua ja sen asettamia vaatimuksia. Yhdelle tilalle halutaan useampia käyttötarkoituksia, minkä vuoksi muuntojoustavuuteen panostaminen on tärkeä osa koulusuunnittelua.

Opinnäytetyössä selvitettiin oppimistiloihin kohdistuvia vaatimuksia sekä suunnittelussa huomioon otettavia tekijöitä. Tavoitteena oli perehtyä siihen, miten oppimisympäristö toimii tilana. Keskeisenä tavoitteena on luoda kattava käsitys muuntojoustavuuden tuomista mahdollisuuksista tilasuunnittelussa.

Työn alussa tutkittiin opetussuunnitelman vaikutusta fyysisen oppimisympäristön vaatimuksiin sekä oppimisympäristöä tilana. Sen jälkeen vertailtiin erilaisia tilanjakajia sekä niiden teknisiä ominaisuuksia. Selvitystyön tueksi toteutettiin oppimisympäristöissä työskenteleville opettajille kyselytutkimus liittyen tilojen muuntojoustavuuteen. Keskeisiä teemoja olivat tilojen rakenne, muuntojoustavuus sekä toimivuus arkikäytössä. Työn lopuksi tehtiin suunnittelutyö, jolla saatiin luotua konkreettinen oppimisympäristön tila ja osoitettua, miten tämä tila toimii erilaisissa opetustilanteissa.

Opinnäytetyössä toteutetussa kyselyssä saatiin kartoitettua tämänhetkisen koulusuunnittelun onnistuneet sekä kehitettävät osa-alueet opettajien näkökulmasta. Työssä todettiin, että käyttäjälähtöinen tarvesuunnittelu on tärkeä osa suunnitteluprosessia, jotta tilat saadaan optimoitua sopivaksi käyttäjäryhmälle.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste