Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Organisaatioarvot mielenterveyskuntoutujien asiakaslähtöisen asumispalvelun edistäjänä

Valdes, Maija (2019)

Avaa tiedosto
Valdes_Maija.pdf (942.8Kt)
Lataukset: 


Valdes, Maija
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109165
Tiivistelmä
Sote-uudistus asettaa asiakkaan toimintaprosessien keskiöön, mutta vahvistaa samalla markkinatalouden asemaa sosiaali- ja terveysalalla. Yhteiskuntamme heikoimmassa asemassa olevien mielenterveyskuntoutujien asumispalveluita tuottavat 91% yksityiset palveluntuottajat. Asumispalveluiden laadun kehittäminen on ollut haaste psykiatrisen palvelujärjestelmän rakennemuutoksen alkuajoilta asti, jolloin asumispalveluiden rooli kasvoi huomattavasti. Espoon Diakoniasäätiökonsernin omistama Eedi Asumispalvelut Oy on kehittänyt palvelunsa laatua luomalla sekä mallintamalla asiakkaidensa tarpeisiin ja toiveisiin perustuvat organisaatioarvot. Arvojen tarkoituksena on ohjata organisaation toimintaa arjen asiakastyöstä strategiseen päätöksentekoon.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata organisaatioarvojen merkitystä ja näkymistä päivittäisessä arjessa sekä johtamisessa johtoryhmän, vastuuohjaajien ja ohjaajien näkökulmasta. Opinnäytetyöllä etsittiin vastauksia kysymyksiin: Millä tavoin arvot näkyvät Eedi Asumispalveluiden mielenterveyskuntoutujien arjessa henkilöstön näkökulmasta? ja millä tavoin arvojen näkyvyyttä arjessa voidaan edistää johtamisella? Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa arvopohjasta tietoa, jota voidaan hyödyntää asumispalvelun laadun ja sen johtamisen kehittämiseen. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin focus group -ryhmähaastatteluina toukokuussa 2018 ja analysoitiin deduktiivisesti sekä induktiivisesti sisällön analyysiä hyödyntäen.

Tulosten mukaan organisaatioarvot oma koti, välittävä ilmapiiri, kunnioitus itseä ja toisia kohtaan, oikeus osallistua sekä turvallisuus näkyivät asiakastyössä. Ne kertoivat mielenterveyskuntoutujan ihmisoikeuksista, tuen tarpeesta ja asiakastyön haasteellisuudesta. Arvot koettiin merkityksellisinä asioina ja ohjaavina toimintaperiaatteina. Niiden tulkintaan saattoi kuitenkin liittyä näkemyseroja. Arvojen näkyvyyden edistämisen lähtökohta oli organisaation toimintakulttuuri, jossa yhdistyvät asiakaslähtöinen ajattelutapa ja toimintatavat. Kokemusten mukaan ohjaajan vahva läsnäolo välittömässä asiakastyössä oli arvojen toteutumisen edellytys. Avainasemassa on ihmisten johtamiseen keskittyvä lähiesimies, joka tukee henkilöstöä arjen työn haasteissa. Arvoja vahvistaa koko henkilöstön osallistava tasa-arvoinen dialogi, joka kannustaa eettiseen pohdintaan. Tulosten johtopäätöksenä voidaan esittää, että asiakaslähtöisillä ja arjen työn toimintaperiaatteiksi mallinnetuilla organisaatioarvoilla sekä hyvällä henkilöstöresurssien johtamisella voidaan edistää asumispalvelun laatua.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste