Pelaajan ohjaaminen yksinpeleissä valojen ja värien avulla
Juhola, Alvari (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109195
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käydään läpi erinäisiä metodeja, joita käytetään pelaajan ohjaamiseen videopeleissä. Paino on valossa ja väreissä, ja niitä lähestytään analysoimalla aluksi ihmisen havainnointi- ja kognitiivisia kykyjä ja kuinka pelisuunnittelijan tulisi ottaa nämä huomioon. Tämän jälkeen työssä perehdytään valaisuun, miten valaisua on hyödynnetty muussa mediassa, kuten elokuvissa ja animaatiossa, sekä väriteoriaan, joiden pohjalta analysoidaan käytännön esimerkkien kautta, miten pelisuunnittelijat ovat hyödyntäneet näitä metodeja omissa peleissään.
Lähteinä on käytetty niin psykologian, elokuvan, väriteorian kuin pelisuunnittelun kirjallisuutta ja nettiartikkeleita. Koska opinnäytetyön pääpaino on suunnittelussa eikä teknologiassa, sekä lähteet että opinnäytetyö pysynevät ajankohtaisina pidempään. Käsiteltyjä metodeja on sovellettu vuosikymmenien ajan eri visuaalisissa medioissa eivätkä niiden ydinperiaatteet ole vanhentuneet. Suurimmat mullistukset saattavat tulla, kun opitaan lisää tavoista, joilla eri ihmiset vastaanottavat tai eivät kykene vastaanottamaan uutta tietoa, ja kuinka pelisuunnittelijat voivat suunnitella pelit tukemaan näitä eri tapoja oppia.
Opinnäytetyön tarkoituksena on korostaa valaisun ja värisuunnittelun tärkeyttä pelisuunnittelussa, toivottavasti se antaa hyvän pohjan aiheesta kiinnostuneille perehtyä myös muihin pelaajan ohjaamisen sovellettuihin keinoihin.
Lähteinä on käytetty niin psykologian, elokuvan, väriteorian kuin pelisuunnittelun kirjallisuutta ja nettiartikkeleita. Koska opinnäytetyön pääpaino on suunnittelussa eikä teknologiassa, sekä lähteet että opinnäytetyö pysynevät ajankohtaisina pidempään. Käsiteltyjä metodeja on sovellettu vuosikymmenien ajan eri visuaalisissa medioissa eivätkä niiden ydinperiaatteet ole vanhentuneet. Suurimmat mullistukset saattavat tulla, kun opitaan lisää tavoista, joilla eri ihmiset vastaanottavat tai eivät kykene vastaanottamaan uutta tietoa, ja kuinka pelisuunnittelijat voivat suunnitella pelit tukemaan näitä eri tapoja oppia.
Opinnäytetyön tarkoituksena on korostaa valaisun ja värisuunnittelun tärkeyttä pelisuunnittelussa, toivottavasti se antaa hyvän pohjan aiheesta kiinnostuneille perehtyä myös muihin pelaajan ohjaamisen sovellettuihin keinoihin.
