Unreal Studio -ohjelman hyödyntäminen tilaesittelyissä
Jylhä, Otso (2019)
Jylhä, Otso
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109193
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia Unreal Studio -ohjelman ja Datasmith-työkalun hyödyntämistä tehokkaaseen reaaliaikaisten tilaesittelyjen luontiin. Aiheesta käsitellään vaadittavat alkutoimenpiteet 3ds Max -ohjelmassa sekä viimeistelyvaiheet Unreal Studio -ohjelmassa. Erityisesti tavoitteena on tutkia tavallisen visualisointiprojektin muuttamista reaaliaikaiseksi tilaesittelyksi mahdollisimman pienellä työmäärällä ja siten, että lopputulos muistuttaisi alkuperäisiä visualisointeja mahdollisimman paljon.
Teoriaosuudessa käydään läpi myös muita vaihtoehtoja toteuttaa virtuaalisia tilaesittelyjä ja sen jälkeen projektiosuudessa keskitytään luomaan 3ds Max -visualisointiprojektista reaaliaikainen tilaesittely Unreal Studio -ohjelmalla. Tutkielma on rajattu siten, ettei ympäristön mallinnusta tai teksturointia käydä juurikaan läpi. Päätarkoituksena on siis keskittyä luomaan realistinen ympäristö jo valmiiksi luodusta kokonaisuudesta. Projektiosuus on kohdistettu PC:lle ja sen kautta virtuaalilaseille kuten HTC Vive ja Oculus Rift, joten mobiililaitteille vaadittavia optimointeja ei käydä läpi. Datasmith ja Unreal Studio toimivat hyvin ja nopeuttaa työskentelyä, mutta vielä beetavaiheessa ohjelmat eivät ole virheettömiä.
Aihe on kohdistettu pääosin teknisille 3D-graafikoille, mutta ilmankin teknistä kokemusta on mahdollista saada vahva ymmärrys työprosessista. Lukijalta odotetaan 3D-mallintamisen, teksturoimisen ja renderöinnin perusteita.
Teoriaosuudessa käydään läpi myös muita vaihtoehtoja toteuttaa virtuaalisia tilaesittelyjä ja sen jälkeen projektiosuudessa keskitytään luomaan 3ds Max -visualisointiprojektista reaaliaikainen tilaesittely Unreal Studio -ohjelmalla. Tutkielma on rajattu siten, ettei ympäristön mallinnusta tai teksturointia käydä juurikaan läpi. Päätarkoituksena on siis keskittyä luomaan realistinen ympäristö jo valmiiksi luodusta kokonaisuudesta. Projektiosuus on kohdistettu PC:lle ja sen kautta virtuaalilaseille kuten HTC Vive ja Oculus Rift, joten mobiililaitteille vaadittavia optimointeja ei käydä läpi. Datasmith ja Unreal Studio toimivat hyvin ja nopeuttaa työskentelyä, mutta vielä beetavaiheessa ohjelmat eivät ole virheettömiä.
Aihe on kohdistettu pääosin teknisille 3D-graafikoille, mutta ilmankin teknistä kokemusta on mahdollista saada vahva ymmärrys työprosessista. Lukijalta odotetaan 3D-mallintamisen, teksturoimisen ja renderöinnin perusteita.