Miten toimittaja näkee itsensä mediakasvattajana: Faktana, kiitos! -koulukiertueen toimittajien näkökulmia mediakasvatukseen
Huovinen, Jutta (2019)
Huovinen, Jutta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139430
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa paneudutaan Faktana, kiitos! -koulukiertueen osallistuneiden toimittajien näkemyksiin siitä, miten mediakasvatus istuu toimittajan ammatti-identiteettiin. Samalla pohdiskelen sitä, kuuluuko jonkin tasoinen mediakasvatus osaksi journalistin työtä. Faktana, kiitos! oli lukuvuonna 2017–18 toteutettu koulukiertue, jossa vapaaehtoiset toimittajat vierailivat kouluissa puhumassa toimittajan työstä, lehdistönvapaudesta, journalistin etiikasta sekä valemedioista.
Teoriaosuus pohjautuu mediakasvatusta ja toimittajan ammatti-identiteettiä käsitteleviin teoksiin ja tutkimuksiin. Tutkielmassa käsitellään mediakasvatusta formaalin mediakasvatuksen kautta eli kouluissa tapahtuvaa kasvatusta.
Tutkielmassa on haastateltu neljää eri tiedotusvälineisiin työskentelevää ja erilaisilla mediakasvatustaustoilla olevaa toimittajaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, jolloin keskustelu eteni vapaasti ennalta valitsemieni teemojen sisällä. Nämä teemat olivat koulukiertueen materiaalit, kiertueen vaikuttavuus, mediakasvatus ja mediakasvatuksen liittyminen journalistin ammatti-identiteettiin.
Haastatteluiden perusteella toimittajat ovat huolissaan yleisön medialukutaidosta ja kriittisyydestä. Haastatteluissa nousi esiin huoli siitä, että median murroksen aikana toimittajat ovat olettaneet yleisön pysyvän mukana ja oppivan itsestään lukemaan uudenlaisia sisältöjä ja pystyvän luovimaan kriittisesti muuttuvan median parissa.
Koulukiertue herätti toimittajissa paljon positiivisia tuntemuksia ja he kokivat kiertueen tärkeäksi. Haastatellut toimittajat toivoivat jatkoa kiertueelle tai sen kaltaiselle konseptille, jossa toimittajat voisivat vierailla enemmän oppilaitoksissa kertomassa työstään ja journalismista.
Teoriaosuus pohjautuu mediakasvatusta ja toimittajan ammatti-identiteettiä käsitteleviin teoksiin ja tutkimuksiin. Tutkielmassa käsitellään mediakasvatusta formaalin mediakasvatuksen kautta eli kouluissa tapahtuvaa kasvatusta.
Tutkielmassa on haastateltu neljää eri tiedotusvälineisiin työskentelevää ja erilaisilla mediakasvatustaustoilla olevaa toimittajaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, jolloin keskustelu eteni vapaasti ennalta valitsemieni teemojen sisällä. Nämä teemat olivat koulukiertueen materiaalit, kiertueen vaikuttavuus, mediakasvatus ja mediakasvatuksen liittyminen journalistin ammatti-identiteettiin.
Haastatteluiden perusteella toimittajat ovat huolissaan yleisön medialukutaidosta ja kriittisyydestä. Haastatteluissa nousi esiin huoli siitä, että median murroksen aikana toimittajat ovat olettaneet yleisön pysyvän mukana ja oppivan itsestään lukemaan uudenlaisia sisältöjä ja pystyvän luovimaan kriittisesti muuttuvan median parissa.
Koulukiertue herätti toimittajissa paljon positiivisia tuntemuksia ja he kokivat kiertueen tärkeäksi. Haastatellut toimittajat toivoivat jatkoa kiertueelle tai sen kaltaiselle konseptille, jossa toimittajat voisivat vierailla enemmän oppilaitoksissa kertomassa työstään ja journalismista.