Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Huuhtelujärjestelmä moottoreiden sisäisen puhtauden parantamiseksi

Teirfolk, Tuomas (2019)

 
Avaa tiedosto
opinnäytetyö.pdf (733.3Kt)
Lataukset: 


Teirfolk, Tuomas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139424
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Wärtsilän huuhtelujärjestelmää, jolla on tarkoitus parantaa W31-moottoreiden sisäistä puhtautta. W31-moottorien sisäisen puhtauden kanssa on ollut ongelmia. Lisäksi on tullut merkittävältä moottoreiden tilaajalta pyyntö, että moottoreiden sisäinen puhtaus tulisi saattaa heiden vaatimallensa tasolle. Opinnäytetyö kattaa myös huuhtelujärjestelmän käyttöohjeet, joilla voidaan perehdyttää työntekijöitä huuhtelujärjestelmän käyttämiseen. Lisäksi tavoitteena oli pohtia, olisiko tarvetta integroida huuhtelujärjestelmä jokaiseen koeajoselliin.

Huuhtelujärjestelmä on koeajoselliin sijoitettava järjestelmä, jonka tarkoituksena on puhdistaa moottorin sisusta niin, että päästään tavoiteltuun puhtausluokkaan. Huuhteluprosessi toteutetaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa huuhdellaan moottorin alakerta, joka käsittää öljyaltaan, kampiakselin sekä kiertokankien öljykanavien huuhtelun. Toisessa vaiheessa suoritetaan koko moottorin kattava huuhtelu, joka käsittää moottorin kaikki öljykanavat. Öljyn puhtautta analysoidaan läpi koko huuhteluprosessin, ja kun tavoiteltu puhtausluokka saavutetaan, voidaan huuhteluprosessi lopettaa.

Huuhtelujärjestelmän käyttöönoton jälkeen on huomattu, että osa koeajon laatuongelmista on kadonnut kokonaan ja aiemmin ongelmia tuottaneet epäpuhtauksista johtuneet ongelmat ovat vähentyneet merkittävästi. Huuhtelujärjestelmän integrointikysymyksessä päädyttiin toteamaan, että tällä hetkellä ei ole tarvetta integroida huuhtelujärjestelmää jokaiseen koeajoselliin, koska W31 moottoreiden tuotanto ei ole vielä niin tiheää.
 
The thesis deals with Wärtsilä´s flushing system, which is designed to improve the internal cleanliness of W31 engines, where there has been a problem with the internal cleanliness of the W31 engines. In addition, there has been a request from a major engine purchaser that the internal cleanliness of the engines should be brought to a level of their demands. The thesis also covers the user instructions for the flushing system that can be used to familiarize employees with the use of the flushing system. In addition, the aim was to consider whether there would be a need to integrate the flushing system into each test run cell.

The flushing system is a system placed on test run cell, which is designed to clean the interior of the engine to reach the desired level of cleanliness. The flushing process is carried out in two stages. In the first stage, the bottom of the engine is flushed, which includes the flushing of the oil channels, the crankshaft and the oil channels of the connecting rods. In the second step, the entire motor is flushed, including all the oil channels of the engine. The cleanliness of the oil is analysed throughout the flushing process and when the cleanliness target is achieved, the flushing process can be stopped.

Since the introduction of the flushing system, it has been discovered that some of the quality problems of the test run have disappeared completely and the earlier problems caused by the pollutants have decreased significantly. The question of the integration of the flushing system led to the conclusion that there is currently no need to integrate the flushing system into each test run cell, since the production of W31 engines is not yet so rapid.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste