Radan päällysrakenteen peruskorjaus
Nevala, Henri (2019)
Nevala, Henri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139446
Tiivistelmä
Suomen valtion rataverkon välityskykytarpeet tulevat kasvamaan tulevaisuudessa. Rautatiekuljetusten osuus Suomen elinkeinoelämän kuljetustoiminnassa on keskeinen. Rautatiekuljetusten markkinaosuus Suomessa on noin 25 %. Oulu–Kontiomäki-rataosa on osa keskeistä rataverkkoa ja sen kunnostamisella varmistetaan riittävä välityskyky.
Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä rautatien päällysrakenteen uusimisprosessiin. Työssä käytiin läpi päällysrakenteen uusimisen kaikki tekniset työvaiheet. Lisäksi tarkasteltiin Destia Rail Oy:n toteuttaman päällysrakenteen perusparannusurakan Oulu–Kontiomäki (PRU4) projektinhallintaa. Työssä selvitettiin toteutetun projektin kehitystarpeet ja niihin mahdolliset kehitysratkaisut.
Työtä varten haastateltiin projektissa toiminutta projektinjohtoa, joka antoi näkemyksensä projektin työmenetelmistä, resursseista ja lopputuloksesta. Projektinhallinnan ja työvaiheiden läpi käymisessä etsittiin parasta toimintatapaa, joka mahdollistaisi paremman lopputuloksen saavuttamisen.
Destia Rail Oy:n toteuttama urakka oli kokonaisuudessaan onnistunut. Urakan alussa asetettuihin kustannustavoitteisiin päästiin, mutta radan geometriapuutteiden johdosta aikataulusta jäätiin jälkeen projektin viimeistelyvaiheessa. Jälkikäteen tarkasteltuna potentiaalia vielä parempaankin lopputulokseen olisi siis ollut. Tulevaisuudessa vastaavanlaisilla urakoilla voidaan keskittyä työssä esitettyihin ongelmakohtiin ja toteuttaa onnistunut radan päällysrakenteen vaihtourakka alusta loppuun.
Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä rautatien päällysrakenteen uusimisprosessiin. Työssä käytiin läpi päällysrakenteen uusimisen kaikki tekniset työvaiheet. Lisäksi tarkasteltiin Destia Rail Oy:n toteuttaman päällysrakenteen perusparannusurakan Oulu–Kontiomäki (PRU4) projektinhallintaa. Työssä selvitettiin toteutetun projektin kehitystarpeet ja niihin mahdolliset kehitysratkaisut.
Työtä varten haastateltiin projektissa toiminutta projektinjohtoa, joka antoi näkemyksensä projektin työmenetelmistä, resursseista ja lopputuloksesta. Projektinhallinnan ja työvaiheiden läpi käymisessä etsittiin parasta toimintatapaa, joka mahdollistaisi paremman lopputuloksen saavuttamisen.
Destia Rail Oy:n toteuttama urakka oli kokonaisuudessaan onnistunut. Urakan alussa asetettuihin kustannustavoitteisiin päästiin, mutta radan geometriapuutteiden johdosta aikataulusta jäätiin jälkeen projektin viimeistelyvaiheessa. Jälkikäteen tarkasteltuna potentiaalia vielä parempaankin lopputulokseen olisi siis ollut. Tulevaisuudessa vastaavanlaisilla urakoilla voidaan keskittyä työssä esitettyihin ongelmakohtiin ja toteuttaa onnistunut radan päällysrakenteen vaihtourakka alusta loppuun.