Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Hematologian oppimistehtäviä: Materiaalin tuottaminen digitaaliseen opintoportaaliin

Vauhkonen, Sari (2019)

 
Avaa tiedosto
Toiminnallisen opinnäytetyön raportti (776.6Kt)
Lataukset: 


Vauhkonen, Sari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139521
Tiivistelmä
Opiskelun digitalisoituminen asettaa sekä opiskelijat että opettajat uusien haasteiden eteen. Oppiminen tapahtuu erilaisissa verkko-ympäristöissä ja edellyttää sujuvaa liikkumista ympäristöstä toiseen sekä informaatiolukutaitoa. Bioanalyytikkokoulutuksen digitalisoimista suunnitellaan BioDigi hankkeessa, jossa Suomen ammattikorkeakoulut yhdistävät ja yhdenmukaistavat bioanalytiikan opintomateriaalinsa yhteiseen opintoportaaliin. Tässä opinnäytetyössä on laadittu kirjallisia oppimistehtäviä portaalin hematologian moduuliin. Tehtävät on laadittu englanniksi, koska opintoportaali tulee olemaan englanninkielinen. Tehtävistä on laadittu myös laajempi, vastausmallit sisältävä versio opettajien käyttöön.

Tehtävät kattavat kaksi osiota: hematopoieesin teorian ja solumorfologian sekä verenkuvan tutkimisen. Ensimmäisessä osiossa perehdytään hematopoieesin perusteisiin ja käydään läpi multipotentit hematopoieettiset kantasolut, opetellaan eri solulinjat ja niiden kehitysvaiheet, verisolujen tehtävät verenkierrossa sekä pohditaan solumorfologian haastekohtia. Osion toisella puoliskolla tunnistetaan kirjallisen kuvauksen perusteella erytrosyytteihin liittyviä abnormaliteetteja. Epäkypsän ja epätyypillisen solun merkityksen ymmärtämistä testataan soveltavilla tehtävillä. Toisessa osiossa opiskellaan verenkuvan viitearvoja, esitetään verenkuvan parametrien matemaattiset kaavat sekä selitetään kaavojen merkitys ja yhteys solumorfologiaan. Leukosyyttien tehtävät kerrataan, kun ne yhdistetään viitearvoihin ja potilaan terveydentilaan. Automatisoiduista verenkuva-analysaattoreista selitetään menetelmien periaatteet ja laaduntarkkailu. Pohdintatehtävässä opiskelija miettii bioanalyytikon vastuuta ja analysaattorien ilmoittamien tulosten luotettavuutta. Laaduntarkkailua käsitellään soveltavassa tehtävässä. Lopuksi tarkastellaan Sysmex XS1000i:n verenkuvatulosteita ja vastataan niitä koskeviin kysymyksiin.

Oppimistehtävien laajuus ja vaikeusaste vaihtelevat. Osa edellyttää laajempaa perehtymistä hematologian lähteisiin ja esseevastausta, osa opitun soveltamista ja päättelyä, osa lyhyitä vastauksia. Tavoite oli tuottaa rajatun aihealueen teorian tuntemusta ja soveltamista vahvistavia tehtäviä ja se toteutui hyvin. Tehtävät läpikäyvät hematologian keskeisen teorian, edellyttävät opitun asian miettimistä uudesta näkökulmasta eli ne kertaavat, kun samalla opettavat uutta. Opittuja asioita voidaan näin yhdistää ja kytkeä laajempiin asiakokonaisuuksiin mikä vahvistaa syväoppimista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste