Pienajoneuvosuojan tuotesuunnittelu
Piirainen, Niko (2019)
Piirainen, Niko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149614
Tiivistelmä
Työssä selvitettiin Ride-In-apuvälinesuojaa koskevat CE-merkinnän vaatimukset. Lisäksi luotiin merkintään tarvittavien dokumenttien alustavat tiedostot ja kartoitettiin tuotteen mahdollisia laajennusvaihtoehtoja. Ride-In on liikuntarajoitteisten henkilöiden liikkumisen apuvälineiden varastointiin tarkoitettu suoja.
CE-merkintää varten selvitettiin sovellettavat direktiivit, jotka olivat konedirektiivi 2006/42/EY ja pienjännitedirektiivi 2014/35/EY. Näiden direktiivien apuna käytettiin standardeja, kuten SFS EN-12100 ja SFS EN 13241. Käyttöohjeelle, riskienarvioinnille ja tekniselle tiedostolle luotiin alustavat dokumentit. Käyttöohjetta lukuun ottamatta dokumentteja ei esitetty työssä kokonaisuudessaan muun muassa kopioinnin välttämiseksi.
Teknistä tiedostoa varten luotiin piirustukset nykyisestä suojasta ja sen moottoroidun oven kiinnitysrakenteista. Riskien arvioinnissa ei havaittu suojassa sellaisia puutteita, jotka tarvitsivat uusia turvatoimintoja. Riskien arvioinnissa tärkeimmät tarkastellut riskit olivat käden jääminen oven väliin, sähköisku, yllättävä sulkeutuminen, sähkökatkos ja oven jumittuminen.
Apuvälinesuojan laajennukseksi pohdittiin neljää rakennevaihtoehtoa. Tarkastellut vaihtoehdot mahdollistivat joko kolmen tai viiden polkupyörän varastoinnin. Suunnitelmassa päädyttiin laajennusmalliin, jossa kaksi alkuperäistä suojaa yhdistetään. Laajennusmalli valittiin sen kustannustehokkuuden, yksinkertaisuuden ja koon perusteella.
Työn tuloksena todettiin, että tuote voidaan CE-merkitä, kun standardeissa käsitellyt testit on suoritettu ja tekninen tiedosto täydennetty. Tuotoksina saatiin suomenkielinen käyttöohje, piirustukset teknistä tiedostoa varten, tekninen tiedosto, riskien arvioinnin dokumentit sekä laajennusehdotus apuvälinesuojalle.
CE-merkintää varten selvitettiin sovellettavat direktiivit, jotka olivat konedirektiivi 2006/42/EY ja pienjännitedirektiivi 2014/35/EY. Näiden direktiivien apuna käytettiin standardeja, kuten SFS EN-12100 ja SFS EN 13241. Käyttöohjeelle, riskienarvioinnille ja tekniselle tiedostolle luotiin alustavat dokumentit. Käyttöohjetta lukuun ottamatta dokumentteja ei esitetty työssä kokonaisuudessaan muun muassa kopioinnin välttämiseksi.
Teknistä tiedostoa varten luotiin piirustukset nykyisestä suojasta ja sen moottoroidun oven kiinnitysrakenteista. Riskien arvioinnissa ei havaittu suojassa sellaisia puutteita, jotka tarvitsivat uusia turvatoimintoja. Riskien arvioinnissa tärkeimmät tarkastellut riskit olivat käden jääminen oven väliin, sähköisku, yllättävä sulkeutuminen, sähkökatkos ja oven jumittuminen.
Apuvälinesuojan laajennukseksi pohdittiin neljää rakennevaihtoehtoa. Tarkastellut vaihtoehdot mahdollistivat joko kolmen tai viiden polkupyörän varastoinnin. Suunnitelmassa päädyttiin laajennusmalliin, jossa kaksi alkuperäistä suojaa yhdistetään. Laajennusmalli valittiin sen kustannustehokkuuden, yksinkertaisuuden ja koon perusteella.
Työn tuloksena todettiin, että tuote voidaan CE-merkitä, kun standardeissa käsitellyt testit on suoritettu ja tekninen tiedosto täydennetty. Tuotoksina saatiin suomenkielinen käyttöohje, piirustukset teknistä tiedostoa varten, tekninen tiedosto, riskien arvioinnin dokumentit sekä laajennusehdotus apuvälinesuojalle.