AR-peli hampaiden harjaukseen
Hämäläinen, Olli (2019)
Hämäläinen, Olli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149622
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli viimeistellä AR-mobiilipeli Kuopion kaupungin suunterveydenhuollon yksikölle. Pelin kehittäminen alkoi kesäharjoittelun aikana. Harjoittelun aikana harjauspeliin valittiin käytettävä AR-tekniikka ja tehtiin toiminnallinen prototyyppi. Kesän harjoittelun päättyessä pelistä jäi puuttumaan pelaajan palkitsemis-ominaisuus, johon opinnäytetyössä nyt keskityttiin. Pelin tavoitteena oli innostaa käyttäjiä harjaamaan hampaansa säännöllisesti kaksi kertaa vuorokaudessa oikealla tavalla. Pelissä laitettiin oikean hammasharjan pohjaan tunniste, jonka avulla hammasharja siirtyi virtuaalisesti peliin. Hampaita harjattiin kahden minuutin ajan suositusten mukaisesti, jonka jälkeen pelaaja palkittiin suorituksesta.
Pelin toteutus tapahtui Unityllä, jonka AR-lisäosaksi valittiin Vuforia. Virtuaalisia hyödykkeitä peliin saatiin rojaltivapailta nettisivuilta. Itse tehdyt virtuaaliset hyödykkeet luotiin käyttämällä Blender-työkalua 3D malleihin ja 2D grafiikka luotiin selainpohjaisella grafiikantekotyökalulla nimeltä Piskelapp.
Peliin saatiin tehtyä haluttu palkintopankki opinnäytetyön aikana. Pelistä tullaan tulevaisuudessa poistamaan AR-ominaisuus, koska siitä aiheutui paljon ongelmia.
Pelin toteutus tapahtui Unityllä, jonka AR-lisäosaksi valittiin Vuforia. Virtuaalisia hyödykkeitä peliin saatiin rojaltivapailta nettisivuilta. Itse tehdyt virtuaaliset hyödykkeet luotiin käyttämällä Blender-työkalua 3D malleihin ja 2D grafiikka luotiin selainpohjaisella grafiikantekotyökalulla nimeltä Piskelapp.
Peliin saatiin tehtyä haluttu palkintopankki opinnäytetyön aikana. Pelistä tullaan tulevaisuudessa poistamaan AR-ominaisuus, koska siitä aiheutui paljon ongelmia.